Research & Automation

Van black box naar glass box: Verborgen sturingsmechanismen in de geautomatiseerde journalistiek
From black box to glass box: Hidden mechanisms in automated journalism
Journalistieke research praktijken. Betrouwbaarheid en onmiddellijkheid
Journalistic research practices. Reliability and immediacy
Thank Google! Journalistieke bronnen selectie en verificatie
Thank Google! Selection and verification of journalistic sources
Fact-checking reality: an experiential learning module
Fact-checking reality: an experiential learning module
Alledaagse mediapraktijken op het Nederlandse Twitter
To check or not to check: An exploratory study on source checking by Dutch journalists.

News Storytelling

Immersieve journalistiek en het betrokken publiek
Immersive journalism and the engaged audience
Interactieve journalistieke verhalen. Op zoek naar balans in de relatie tussen journalisten en hun publiek.
Interactieve journalistieke verhalen. Op zoek naar balans in de relatie tussen journalisten en hun publiek.
Documenting Complexity: op het snijvlak van documentaire, activisme en technologische innovatie
Documenting Complexity: where documentary meets activism and technological innovation
Journalistieke grenzen verkennen
Exploring the boundaries of journalism
Het merk LINDA. & de zachte journalistiek in Nederland
Every picture tells a Story (SIA-RAAK MKB)

News consumption

Nieuwsmijding en het effect op de burger en nieuwsmedia in een democratische samenleving
News avoidance and its effect on citizens and news media in a democratic society
Nieuwsgebruik en nieuwsmijding tijdens corona
News use and news avoidance during corona
Geloofwaardigheid onder onmiddellijke omstandigheden: de productie en consumptie van live blogs
Credibility under immediate circumstances: the production and consumption of live blogs
The production and consumption of data visualisations

Innovation in journalism education

Scenario’s voor het journalistiekonderwijs
Journalism education scenarios
Fact checking reality: an experiential learning module​
Fact checking reality: an experiential learning module​
Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach? De veranderde rol van de docent in het journalistieke onderwijs.
Working foreman, host, entertainer or coach? The changing role of a teacher in journalism education.
Wat kunnen docenten van elkaar leren rondom de invoer van hybride leeromgevingen?
What can teachers learn from each other when it comes to the introduction of hybrid learning environments?
Teaching journalistic research skills in the digital age: Between traditional routines and advanced tools.

Local journalism

Hyperlocal journalism: an overview of the local media landscape in the Netherlands
The prime of local journalism in the Netherlands

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.