Research · Fact checking reality: an experiential learning module
Of je het nu cijferangst of gewoon onzekerheid noemt, feit is dat de gemiddelde journalistiekstudent het zweet uitbreekt bij woorden als statistiek, standaarddeviatie en mediaan. Data worden echter steeds belangrijker in de journalistiek. Hoe krijg je studenten van cijferangst naar cijfernieuwsgierig? Die vraag stond centraal in het Comeniusproject Fact checking reality: an experiential learning module dat is uitgevoerd op de School voor Journalistiek in Utrecht.
Het project bestond uit drie bootcamps, uitgevoerd in co-creatie met de praktijk. Daarin zijn aan de hand van echte vraagstukken diverse werkvormen uitgeprobeerd. Studenten vulden vooraf een vragenlijst in om hun houding ten opzichte van cijfers te achterhalen. Daarnaast hielden zowel de begeleidende docenten, opdrachtgevers uit de praktijk als de studenten een dagboek bij. Tijdens de bootcamps en in het traject erna werden ze geobserveerd. Achteraf zijn interviews gehouden om te achterhalen wat de studenten inspireerde en motiveerde. De resultaten zijn als input gebruikt voor een volgende bootcamp.
De uitkomsten van de drie bootcamps samen hebben geleid tot een toolkit, met daarin tools, opdrachten, video's, doorverwijzingen en een verzameling werkvormen die studenten als inspirerend en motiverend hebben ervaren. Deze werkvormen zijn in het onderwijs geïmplementeerd en de toolkit is beschikbaar gesteld voor studenten.
Lees here meer over de uitkomsten van het onderzoek.
About Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.