Fact checking reality: an experiential learning module​
2019-2021
Afgerond onderzoek
Fact checking reality: an experiential learning module​

Of je het nu cijferangst of gewoon onzekerheid noemt, feit is dat de gemiddelde journalistiekstudent het zweet uitbreekt bij woorden als statistiek, standaarddeviatie en mediaan. Data worden echter steeds belangrijker in de journalistiek. Hoe krijg je studenten van cijferangst naar cijfernieuwsgierig? Die vraag stond centraal in het Comeniusproject Fact checking reality: an experiential learning module dat is uitgevoerd op de School voor Journalistiek in Utrecht.

Het project bestond uit drie bootcamps, uitgevoerd in co-creatie met de praktijk. Daarin zijn aan de hand van echte vraagstukken diverse werkvormen uitgeprobeerd. Studenten vulden vooraf een vragenlijst in om hun houding ten opzichte van cijfers te achterhalen. Daarnaast hielden zowel de begeleidende docenten, opdrachtgevers uit de praktijk als de studenten een dagboek bij. Tijdens de bootcamps en in het traject erna werden ze geobserveerd. Achteraf zijn interviews gehouden om te achterhalen wat de studenten inspireerde en motiveerde. De resultaten zijn als input gebruikt voor een volgende bootcamp.

De uitkomsten van de drie bootcamps samen hebben geleid tot een toolkit, met daarin tools, opdrachten, video's, doorverwijzingen en een verzameling werkvormen die studenten als inspirerend en motiverend hebben ervaren. Deze werkvormen zijn in het onderwijs geïmplementeerd en de toolkit is beschikbaar gesteld voor studenten.

Lees hier meer over de uitkomsten.

Onderzoekers

yael-avatar
Lector
Yael de Haan
MG_3807-e1552928370690-1024x1024
Docent onderzoeker
Maaike Severijnen

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.