Hoe integreer je AI in een niet-technische opleiding? Negen tips

In 2024 haalde docent-onderzoeker Nele Goutier een Comenius Senior Fellowship binnen – een beurs bedoeld voor onderwijsinnovatie. In dit geval: een beurs om een AI-leerlijn voor journalistiekstudenten op te zetten. Waar eerdere projecten (zoals de website Journalistiek & AI met lesmaterialen) ad hoc waren, is het idee van de Comeniusbeurs dat AI-onderwijs alle journalistiekstudenten van de SvJ bereikt. Het […]

Paper Educating for a changing media landscape en promotieonderzoek

Vorige week verscheen in Journalism Studies een paper naar aanleiding van het onderzoek naar toekomstscenario’s voor journalistiekonderwijs dat Journalismlab afgelopen jaren deed. Dat onderzoek leidde tot een promotieonderzoek naar het ontwikkelen van een journalistieke houding.  “Educating for a changing media landscape: future scenarios for journalism education in 2030” is de titel van het artikel dat vorige week […]

Nele Goutier krijgt Comeniusbeurs om journalistiekonderwijs AI-proof te maken

Een journalist zonder enig bewustzijn van AI? Dat kan niet meer. De AI-ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en wetgeving hobbelt achter de feiten aan. De nood aan journalisten die een oogje in het zeil houden, is hoog. En dan hebben we het nog niet eens over de kansen die AI biedt voor redacties. […]

Nieuw onderzoek: het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding in tijden van technologische disruptie 

Wat zijn ontwerpprincipes en didactiek voor het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding die aansluit bij een snel veranderend technologiegedreven werkveld? Dat is het vraagstuk van het promotieonderzoek van Maaike Severijnen dat in juni 2024 start.   Opleiders in de journalistiek staan voor een zeer lastige taak. De afgelopen decennia kreeg het werkveld te maken met allerlei maatschappelijke, […]

De behoeftes veranderen: nieuwe kansen voor opleiden in de journalistiek

De tijd dat een – bij voorkeur – HBO of universitair diploma de belangrijkste sleutel was tot de arbeidsmarkt, lijkt in de journalistiek voorbij. De wereld van opleiden en leren verandert, en daar kunnen we als hoger onderwijs niet omheen. Een overzicht van de inzichten die ik opdeed door eigen onderzoek naar de toekomst van journalistiekonderwijs en […]

Succesfactoren voor onderwijs in datajournalistiek

Afgelopen anderhalf jaar deden we onderzoek naar hoe je studenten cijfernieuwsgierig maakt in het project Fact checking reality: an experiential learning module. De opbrengst: een veel beter uitgewerkte leerlijn data met een goed gevulde toolbox voor studenten én docenten. Een van de pijlers van het onderwijs op de School voor Journalistiek in Utrecht is datajournalistiek. Dit is […]

Leerteams in journalistiekonderwijs: what’s new?

Sinds enkele jaren zijn leerteams op de opleidingen van de Hogeschool Utrecht (HU) sterk in opkomst. Er zijn HU-breed bijeenkomsten voor belegd, in diverse opleidingen gonst het rond. Zo ook op de School voor Journalistiek. Menig collega heeft het erover: de studenten werken in hun eigen leerteam. Zelden bespraken we wat we eigenlijk precies verstaan […]

Hoe we binnen een week overstapten op online onderwijs

De belofte van online onderwijs hangt al een tijdje in lucht. Goede internetverbindingen en geavanceerde online leeromgevingen zouden onderwijs op afstand zo makkelijk moeten maken. Maar ja, face-to-face werkt toch beter, en via de mail communiceren werkt toch ook wel. Lekker veilig in onze comfort zone. Nu de school dicht is, moeten we wel. En […]

Ontwerpvraag: hoe maak je afstuderen tot een feestje?

Bij een nieuw curriculum hoort ook een nieuw afstuderen. Geen gemakkelijke eenheid om te ontwerpen, vanwege de vele verschillende eisen waar je rekening mee moet houden. Zeker als daarnaast ook nog eens een uitgangspunt is dat het ook een feestje mag worden voor de student. Daar blijkt een belangrijke rol te zijn weggelegd voor het […]

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.