Paper Educating for a changing media landscape en promotieonderzoek

Vorige week verscheen in Journalism Studies een paper naar aanleiding van het onderzoek naar toekomstscenario’s voor journalistiekonderwijs dat Journalismlab afgelopen jaren deed. Dat onderzoek leidde tot een promotieonderzoek naar het ontwikkelen van een journalistieke houding. 

“Educating for a changing media landscape: future scenarios for journalism education in 2030” is de titel van het artikel dat vorige week in het peer reviewed journal Journalism Studies verscheen. In dat onderzoek, uitgevoerd volgens de methode van scenario planning, ontwikkelden we in verschillende sessies met zo’n 50 experts vier mogelijke scenario’s voor de toekomst van journalistiekonderwijs. Dit zijn geen scenario’s waarvan we denken dat ze direct uit zullen komen, maar ze zijn bedoeld om het debat over de toekomst van journalistiek onderwijs te structureren. 

Wat opviel in de literatuuranalyse van het onderzoek, was dat het in journalistiekonderwijs het vaak gaat over kennis en vaardigheden of over in welke vorm het aangeboden moet worden. Het gaat met andere woorden veel over het wat en het hoe, maar veel minder over de houding als onderdeel van de competentie. Terwijl juist die journalistieke houding is wat de beroepsgroep onderscheidt van andere beroepen in media en communicatie. Wat die houding precies inhoudt en hoe je die dan zou moeten ontwikkelen bij (aankomende) journalisten, is weinig onderzoek naar gedaan. 

Deze constatering heeft geleid tot een voorstel voor een promotieonderzoek naar het ontwikkelen van een journalistieke houding. Via ontwerpgericht onderzoek zal dit de komende jaren verder onderzocht worden. 

De uitwerkingen en resultaten de verschillende toekomstscenario’s zijn hier te lezen. 

Het volledige paper is hier te lezen. 

Uitleg over het promotieonderzoek is hier te lezen. 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.