Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach? De veranderde rol van journalistiekdocenten
2018 - 2021
Completed research
meewerkendvoorman

Op alle journalistiekopleidingen, zowel in Nederland als elders, heerst onzekerheid over de juiste koers, welke vaardigheden aan te bieden, welk kennis te doceren en hoe. De verklaring voor deze onzekerheid is te herleiden tot onzekerheid over de journalistiek zelf – haar inhoud, vorm, functie en meer. Dit onderzoek analyseert hoe journalistiekopleidingen en docenten omgaan met c.q. inspelen op deze vloeibaarheid. Dit hebben we gedaan door middel van de information-recall methode. Er zijn opnamen gemaakt van lessituaties en interviews gehouden met docenten. Doel van het onderzoek was te komen tot verschillende persona’s, dat wil zeggen een omschrijving van eigenschappen en capaciteiten waaraan de journalistiekdocent in vloeibare tijden moet voldoen.

The results of the research can be found here te vinden.

Researchers

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.