Research · Toekomstscenario’s voor het journalistiek onderwijs
From Dutch college and university education to courses, in-company trainings and talent programmes. In the Netherlands, there are many ways to become a journalist or to keep learning once you are in the business. But the world at large, especially the world of journalism, is rapidly changing. People consume news differently. There are numerous new, mainly digital possibilities. Business models change and, at the same time, the trust of journalism is at stake.
Moreover, education is in a state of continuous development. Training programmes are dealing with the need for flexibility and personalisation. ‘Lifelong learning’ is becoming more and more standard.
What do all these changes mean for journalism training programmes and the continuous development of journalists in the field? J-lab started a scenario study to provide answers to uncertainties journalism education is facing. The objective of this research is to get to various consistent, plausible but also radical scenarios that contribute to the debate about training current and future journalists.
Hiertoe zijn begin 2021 zijn een vijftigtal Nederlandse experts op het gebied van journalistiek en onderwijs via een online enquête gevraagd naar hun visie op de ontwikkelingen in de journalistieke onderwijs.. Tegelijkertijd werd een literatuurstudie verricht naar elders, vooral buiten Nederland, levende opvattingen over de toekomst van het journalistiekonderwijs. Op basis van de enquête en literatuurstudie werd de thematiek geclusterd en tien ‘trendsessies’ georganiseerd, waar experts met elkaar in gesprek gingen over specifieke ontwikkelingen en trends in het journalistieke onderwijs. Dit heeft geleid tot vier scenario’s voor de toekomst van het journalistiekonderwijs.
Bekijk here de resultaten van het onderzoek.
About Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.