Research · Nieuwsgedrag van jongeren: Onderzoek door en voor een nieuwe generatie nieuwsconsumenten
Jongeren groeien tegenwoordig op in een compleet ander medialandschap dan hun ouders en grootouders. Het is verleden tijd dat de krant ’s morgens op de mat valt en families samen naar het journaal kijken. In het huidige medialandschap ontwikkelen jonge nieuwsconsumenten routines en mediagewoontes die sterk verschillen van vorige generaties. Wat verstaan jongeren eigenlijk onder nieuws? Hoe gaan ze om met nieuws? En hoe beoordelen ze nieuws in tijden van desinformatie en een toenemende invloed van algoritmes?
In 2022 heeft #UseTheNews Nederland het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie gevraagd als partner om onderzoek te doen naar bovenstaande vraagstukken. Door middel van een wetenschappelijk literatuuronderzoek hebben we concrete inzichten gekregen over hoe jongeren tegen nieuws aankijken en wat dat betekent dat voor hun nieuwsgebruik en gedrag. Deze vraagstukken zijn van groot belang voor nieuwsmedia die jongere doelgroepen (beter) willen bereiken.
Publications
Sophie Duvekot, Camila Valgas, Yael de Haan en Wiebe de Jong (2024). How youth define, consume, and evaluate news: Reviewing two decades of research. New Media & Society.
Sophie Duvekot, Wiebe de Jong, Camila Valgas en Yael de Haan (2023). Jongeren en Nieuws: 2006-2022. #UseTheNews Nederland.
About Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.