Teaching journalistic research skills in the digital age: Between traditional routines and advanced tools.
2013
Completed research

Journalistieke informatieverzameling is met de komst van Internet, Sociale Media en Google ingrijpend veranderd. Het researchonderwijs op de journalistieke opleidingen verandert daardoor uiteraard ook. In dit artikel wordt, op basis van een literatuurstudie van academische artikelen & blogs en boeken van (tech) journalisten, in kaart gebracht welke (digitale) research skills van belang zijn voor het journalistieke onderwijs. De conclusie is onder meer dat in het researchonderwijs de nadruk minder op verzamelen en meer op beoordeling en selectie van informatie moet komen te liggen.

Publications
Diekerhof, Els (2013). Teaching journalistic research skills in the digital age: Between traditional routines and advanced tools. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 2(2), 231-244.

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.