Teaching journalistic research skills in the digital age: Between traditional routines and advanced tools.
2013
Afgerond onderzoek

Journalistieke informatieverzameling is met de komst van Internet, Sociale Media en Google ingrijpend veranderd. Het researchonderwijs op de journalistieke opleidingen verandert daardoor uiteraard ook. In dit artikel wordt, op basis van een literatuurstudie van academische artikelen & blogs en boeken van (tech) journalisten, in kaart gebracht welke (digitale) research skills van belang zijn voor het journalistieke onderwijs. De conclusie is onder meer dat in het researchonderwijs de nadruk minder op verzamelen en meer op beoordeling en selectie van informatie moet komen te liggen.

Publicaties
Diekerhof, Els (2013). Teaching journalistic research skills in the digital age: Between traditional routines and advanced tools. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 2(2), 231-244.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.