Hoe waarderen Nederlandse nieuwsconsumenten buitenlandnieuws?
2023 - 2024
Ongoing research
annie-spratt-FLY7CEwbJsg-unsplash

Het Nederlandse nieuwspubliek heeft van oudsher veel interesse in buitenlandnieuws. Welke buitenlandse gebeurtenissen de Nederlandse nieuwsmedia halen, komt vaak voort uit de slogan “If it bleeds, it leads”. Of Nederlandse consumenten van buitenlandnieuws daar altijd op zitten te wachten is niet bekend omdat dit nog nauwelijks is onderzocht.

Uiteraard worden in het digitale tijdperk wel de bezoekersstatistieken goed gemonitord. De aandacht voor bezoekersstatistieken is begrijpelijk, maar kan ook een vertekend beeld geven. De aanname hierbij is vaak dat de statistieken direct reflecteren wat mensen willen, nodig hebben en denken. Maar ze meten dus niet wat ze níet aanbieden, en wat de doelgroep misschien wél zou willen.

De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe waarderen Nederlandse nieuwsconsumenten de selectie door buitenlandredacties en in hoeverre komen de buitenlandse ontwikkelingen aan bod die zij belangrijk vinden?

Antwoord op deze vraag komt voort uit een vijftal focusgroepen met ieder 8 mensen die minimaal drie keer per week buitenlandnieuws volgen en worden gevraagd om gedurende een week bij te houden welk nieuws ze hebben geconsumeerd en daar foto’s van te maken of de links door te sturen.

Dit onderzoek kan een gedeeltelijke mismatch tussen de keuzes van redacteuren en de behoeften van hun publiek aan het licht brengen. Deze bevindingen kunnen journalisten en redacteuren van buitenlandse nieuwsredacties in staat stellen om beter contact te maken met hun bestaande publiek en hun doelgroep te verbreden, waardoor meer mensen kennis kunnen opdoen over buitenlandse zaken in deze tumultueuze tijden.

Researchers

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.