Zoektocht: hoe krijg je studenten cijfernieuwsgierig?
Of je het nu cijferangst of gewoon onzekerheid noemt, feit is dat de gemiddelde journalistiekstudent het zweet uitbreekt bij woorden als statistiek, standaarddeviatie en mediaan. Hoe krijgen we studenten van cijferangst naar cijfernieuwsgierig? Die vraag proberen we te beantwoorden met het project Fact checking reality: an experiential learning module dat begin oktober startte op de […]
Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach?
JLab onderzocht dit voorjaar de rol van de docent journalistiek in deze vloeibare tijden. Hoewel het onderzoek kleinschalig was, waren er toch interessante uitkomsten die vragen om een vervolg. In het boek Liquid Modernity (2000) van de Pools-Britse socioloog Zygmunt Bauman, beschrijft hij hoe we leven in een ‘vloeibare samenleving’, vol constante veranderingen en daarmee gepaard […]
WJEC: gevarieerd congres over journalistiekonderwijs
Afgelopen week kwamen zo’n 600 docenten, onderzoekers en een handvol studenten uit 70 landen bij elkaar in Parijs voor het vijfde World Journalism Education Congress (WJEC). Thema was deze keer ‘Teaching Journalism During a Disruptive Age’. Drie dagen lang konden de deelnemers zich onderdompelen in grote hoeveelheden keynotes, panels, syndicats, paper sessions, pitches, etc. De […]
Listen&Learn: podcasts voor en door studenten
Hoe kun je tentamenstof uit boeken op een andere manier verwerken? En daarbij ook nog journalistieke technieken inzetten? Maak kennis met Listen&learn, een initiatief van studenten journalistiek Mila-Marie Bleeksma en Anne Mulders. Educatieve podcasts over tentamenstof. Waarbij niet zozeer de stof herhaald wordt, als wel in een interview met de auteur van de tekst of […]
RSS is dood – leve RSS (voor studenten)
De deadline nadert, maar de cursor komt niet echt van zijn plek. Het verticale streepje knippert al een tijdje linksboven in de hoek van een maagdelijk wit scherm. Een zweetdruppels meandert vanuit de nek langs de ruggengraat richting bureaustoel. Je schrijft je docent een mailtje — op zondagavond. “Ik loop vast en weet niet wat […]
Nieuwe journalistiek onderwijsmodule om data-angst weg te nemen
Journalisten die in het verleden een opleiding journalistiek hebben afgerond, hebben nauwelijks les gehad in het analyseren en verwerken van cijfermateriaal, laat staan het werken met grote databestanden. Die vaardigheid is nu niet meer weg te denken uit de journalistiek. Cijfers moeten net zoals woorden kritisch geanalyseerd en beoordeeld worden. Cijfers en statistieken zijn onderdeel van […]
Vloeibare tijden: een andere student, een andere docent?
“Mevrouw, wij hebben zelf een nieuw concept bedacht dat we nu aan het pitchen zijn bij diverse regionale omroepen. Een daarvan heeft ons gevraagd om het uit te werken, zodat ze kunnen beoordelen of ze ermee aan de slag willen. Mogen we dat doen als freelance klus?” In alle jaren dat ik het vak Freelance […]
Op deze manier zorgt J-lab dat onderzoek impact heeft op het onderwijs
Op 4 april zal Yael de Haan haar openbare les geven, als nieuwe lector van het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek (JournalismLab). In ditzelfde jaar zullen wij met het lectoraat onze continuering moeten aanvragen binnen de Hogeschool. We dwongen ons zelf te kijken naar ons bestaansrecht, wie zijn wij als lectoraat? Dit monde onder andere uit in […]
Geslaagd slotsymposium van de Minor Datavisualisatie & Infographics
Deze week ronden studenten van de SvJ Minor Datavisualisatie & Infographics 2018/19 hun projecten af. Op donderdag, 17 januari 2019 presenteerden de zeven studentengroepen de eindproducten aan onder andere hun opdrachtgevers en andere geïnteresseerden uit de praktijk in een geslaagd symposium. Het was weer zo ver: Op donderdag, 17 januari mochten we op de SvJ […]
Een magische knop voor startende journalisten
‘Je bent net afgestudeerd als journalist en je mag eenmaal op een magische button drukken, wat doet deze button dan voor jou?’ Deze vraag werd gesteld aan een groep recente alumni tijdens een input sessie voor een online alumni ‘starterskit’. Deze toolkit moet startende journalisten straks gaan ondersteunen bij de transitie van student naar freelance […]