WJEC: gevarieerd congres over journalistiekonderwijs

Afgelopen week kwamen zo’n 600 docenten, onderzoekers en een handvol studenten uit 70 landen bij elkaar in Parijs voor het vijfde World Journalism Education Congress (WJEC). Thema was deze keer ‘Teaching Journalism During a Disruptive Age’.

Drie dagen lang konden de deelnemers zich onderdompelen in grote hoeveelheden keynotes, panels, syndicats, paper sessions, pitches, etc. De keuze was enorm en de kwaliteit wisselend.

Een van de interessante panels was ‘The 10 New Skills Journalists Need in 2020’. Hier presenteerde EJTA-president en lector Media and Civil Society van Hogeschool Windesheim Nico Drok zijn onderzoek onder ruim 1000 docenten journalistiek in 28 landen: Journalistic Roles, Values and Qualifications in the 21st century. How European journalism educators view the future of a profession in transition. Een van de conclusies was dat docenten vinden dat de toekomstige taak van de journalistiek meer zit richting slow journalism en onderzoek, waarbij de journalist fungeert als een spiegel van de realiteit.

EUfactcheck

Tijdens het panel ‘Can Journalism Education fight Fake News’ werd EUfactcheck gepresenteerd. In dit inspirerende project factcheckten studenten van 19 scholen voor journalistiek uit allerlei verschillende landen de Europese verkiezingen afgelopen voorjaar. Doel van het project is om factchecking een substantieel onderdeel van het curriculum te laten worden.

In de zogeheten Syndicats konden deelnemers samen discussiëren over verschillende onderwerpen als: ‘Ethics without borders’, ‘Teaching data journalism and digital skills’, ‘Collaborative and inclusive community journalism’. Ook entrepreneurial journalism stond op de agenda. Jeremy Caplan van de Newmark Grad School of Journalism in New York deelde daar zijn teaching & learning toolkit waarbij hij docenten met affiniteit met dit onderwerp opriep om hier komende tijd aan bij te dragen.

Beste lesideeën

Een inspirerende sessie was ‘Ignite: Innovative ideas for Teaching Journalism’. Hier konden docenten journalistiek in vier minuten hun beste lesideeën pitchen. Zo liet een docent zien hoe je met de app Gifphy cam eenvoudig gifjes kunt maken. Deze worden vaak ingezet als grappig filmpje op social media, maar je kunt ze ook kunt gebruiken als visueel element in een multimediaal verhaal. Een andere docent liet zien hoe je studenten kunt leren op te vallen door cv’s interactief maken met Thinglink.

Daarnaast was er een docent die zijn theorielessen anders aanpakte met zogeheten Structured Reading Groups. Deze docent gaf geen frontale theorieles, maar liet studenten in kleine groepjes werken waarbij hij ze allemaal een rol gaf: discussion leader, passage master (om interessante passages in te brengen), creative connector (om de link met de actualiteit te leggen), devil’s advocate en reporter om ze te laten discussiëren over theorie. Studenten beoordeelden vervolgens elkaar.

Vanuit JournalismLab waren er drie presentaties: ‘Data visualization in J-schools: a hybrid learning environment’, ‘Story first: teaching J-school student show to tell an interactive media story’ en ‘Journalism education in liquid times: new journalism teacher profiles’. Over de laatste meer in een volgend blog.

Al met al was het een zeer gevarieerd congres. Het uitkijken is naar de zesde editie van WJEC in 2022 in Beijing.