Hoe kun je tentamenstof uit boeken op een andere manier verwerken? En daarbij ook nog journalistieke technieken inzetten? Maak kennis met Listen&learn, een initiatief van studenten journalistiek Mila-Marie Bleeksma en Anne Mulders.
Educatieve podcasts over tentamenstof. Waarbij niet zozeer de stof herhaald wordt, als wel in een interview met de auteur van de tekst of een andere expert vragen over de stof gesteld worden. Dat is het concept van Listen&Learn.
Het begon bij het vak Entrepeneurship, een van de zogeheten ECHT-vakken (Entrepeneurship, Creativity, Humanities, Technology) die studenten van verschillende opleidingen van de Hogeschool Utrecht samen volgen. Bij dit vak ontwikkelen studenten in hun tweede jaar vanuit een visie een uitgewerkt bedrijfsplan. Aan het eind pitchen ze dat voor een aantal investeerders.
Mila-Marie Bleeksma en Anne Mulders besloten samen met een groepje de manier van leren die Mila-Marie al veel langer voor zichzelf toepaste: lesstof inspreken en naluisteren, uit te werken tot een bedrijfsplan. Daarvoor maakten ze een pilotpodcast met emeritus lector Piet Bakker, die het hoofdstuk ‘Voorbij de Gouden eeuw’ voor het boek Journalistieke cultuur in Nederland schreef. Dat boek moeten eerstejaars studenten journalistiek bestuderen voor het vak Praktijkgericht onderzoek. Uit een enquête na afloop bleek 90 procent van de ondervraagde eerstejaars enthousiast te zijn over deze aanvullende manier van stof verwerken.
Ook de investeerders waren unaniem gecharmeerd van het plan. Genoeg redenen om er serieus mee door te gaan. Inmiddels is er een website, een businessmodel, een crowdfundingactie en een hele zomer voor de boeg om nog veel meer mooie podcasts te maken. Vanaf 2 september zal de streamingsdienst dan online zijn.
Daarna kan het platform steeds verder uitgroeien. Niet alleen met meer hoofdstukken uit Journalistieke cultuur in Nederland, maar over verschillende onderwerpen. Studenten van allerlei opleidingen kunnen contact opnemen en een vak of lesboek aandragen dat ze graag terug zouden willen horen in een podcast.
In een tijd waarin de journalistiek worstelt met haar positie, nieuwe vormen ontstaan in andere contexten en er nieuwe verdienmodellen nodig zijn, proberen wij studenten te stimuleren om te kijken naar de markt en welke persoonlijke kansen ze zien. Zo’n goed uitgewerkt initiatief is een prachtig voorbeeld waar modern onderwijs in combinatie met een dikke vleug eigen inbreng en doorzettingsvermogen toe kan leiden.