Publiek
Hoe gaan journalisten en consumenten om met verschillende vormen van nieuws en wat is het effect ervan op de geïnformeerde samenleving? Lees op deze pagina meer over ons onderzoek.
Onderzoek
Berichten
- Yael de Haan·
- oktober 14, 2019·
Hoe toegankelijk zijn nieuwsorganisaties voor klagers?
Metajournalistiek: het lijkt een nieuwe trend te zijn. Uitleg hoe journalistieke verhalen tot stand zijn gekomen,…
- Kiki de Bruin·
- oktober 3, 2019·
Mute-button voor negatief nieuws
De BBC bekommert zich om het welzijn van hun publiek. Althans, de Research & Development-afdeling van…
- Kiki de Bruin·
- juni 13, 2019·
Nieuws vermijden en (toch) geïnformeerd zijn
Tijdens de International Communication Association-conferentie wordt jaarlijks nieuw wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd op het gebied van communicatie.…
- Yael de Haan·
- juli 19, 2018·
Transparantie: is dat wat het publiek wil?
Transparantie, de afgelopen jaren een buzzwoord in de journalistiek. Transparantie zou de nieuwe objectiviteit zijn. Volgens…
- Journalismlab·
- mei 18, 2018·
De twee markten van de Persgroep
In februari beloofde ik meer te zullen vertellen over mijn onderzoek naar De Persgroep. Hier een update.…
- Journalismlab·
- mei 17, 2018·
Alledaagse mediapraktijken op Twitter bestuderen
In november 2015 zijn we met onderzoekers van onder andere JLab en de lectoraten CrossmediaLab en…
- Elvira van Noort·
- april 19, 2018·
Veel plezier: je kunt weer reageren op NU.nl-artikelen
“Vanaf 26 april is het voor iedereen mogelijk om, in principe, op elk artikel op NU.nl…
- Journalismlab·
- april 15, 2018·
‘Filter bubbles’ of ‘framing’? Onnodige polarisatie in het publieke debat voor zijn
Onderzoek van JLab in samenwerking met de Utrecht Data School (Universiteit Utrecht) bevestigt de these van…