Onderzoek · De nieuwsconsumptie van immigranten en de effecten ervan op de acculturatie
Nederland is een dynamische migratiesamenleving geworden. Recente regeringsrapporten onderstrepen dit en wijzen op de dringende behoefte aan actief beleid om de aanpassing van immigranten te vergemakkelijken.
Traditioneel fungeert de journalistiek als een bindende factor tussen burgers, waarbij een gedeeld begrip ontstaat dat dient als referentiepunt om zowel de samenleving als elkaar beter te begrijpen. Nieuwsconsumptie speelt daarom een cruciale rol bij het bevorderen en beperken van de culturele aanpassing van immigranten. Desondanks ervaren Nederlandse journalisten en nieuwsorganisaties uitdagingen bij het bereiken van immigranten en het ontwikkelen van nieuwsformats die de acculturatie kunnen bevorderen. Ze missen kennis over deze demografische groep.
Een dieper inzicht in de behoeften van de immigrantenbevolking zou deze problematiek kunnen verlichten. Dit promotieonderzoek heeft daarom tot doel de immigrantennieuwsconsument en de effecten van nieuwsconsumptie op hun acculturatieproces te begrijpen.
Dit promotieonderzoek bestaat uit vier deelstudies:
1) Hoe vormen immigranten hun mediadieet in het digitale landschap?
Methode: Diepte-interviews met verschillende protocollen (media snapshots, mobile phone usage data, sorting cards en think-out-loud)
2) Wat voorspelt de mediaconsumptiepatronen van immigranten?
Methode: Survey
3) Wat voor soort nieuwsinhoud consumeren immigranten over actuele zaken in Nederland, en in welke mate beïnvloedt nieuwsconsumptie hun begrip van en gevoelens jegens de Nederlandse samenleving?
Methode: Experience Sampling method
4) Hoe beïnvloedt de nieuwsconsumptie de acculturatie van immigranten in de loop van de tijd?
Methode: Experience Sampling method en diepte-interviews
Over Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.