Mute-button voor negatief nieuws

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De BBC bekommert zich om het welzijn van hun publiek. Althans, de Research & Development-afdeling van de omroep zoekt manieren om het welzijn van hun online publiek – en het welzijn van de samenleving in het algemeen – te verbeteren.

Steeds meer mensen vermijden het nieuws omdat het een negatief effect heeft op hun welzijn (Digital News Report, 2019). Nieuwsconsumenten geven bijvoorbeeld aan oververmoeid te raken door de hoeveelheid nieuws; de negativiteit van het nieuws een negatieve invloed op hun gemoedstoestand heeft; of dat men zich machteloos voelt omdat ze het gevoel hebben niks aan de gebeurtenissen te kunnen doen. Daarnaast geeft een deel aan dat ze, met name als gevolg van het debat rond misinformatie, het vertrouwen in de media hebben verloren.

In het Verenigd Koninkrijk, thuishaven van de BBC, is het aantal nieuwsconsumenten dat het nieuws vermijdt sinds 2011 gestegen van 23% naar 34% (Reuters Digital News Report, 2019). Een grote factor hierin is de frustratie over het onhandelbare en polariserende Brexit; 71% van de nieuwsmijders geeft aan voornamelijk nieuws hierover te willen mijden. Het gevoel dat bepaald nieuws slecht is voor het welzijn, wordt ondersteund door een onderzoek naar de mentale gezondheid van mensen die hard nieuws versus mensen die zacht nieuws consumeren. In verloop van tijd steeg het mentale welzijn van de mensen die zacht nieuws volgen, terwijl mensen die veel hard nieuws keken juist ongelukkiger werden (Boukes & Vliegenthart, 2017).

Mute-button

De BBC experimenteerde om deze reden met een ‘mute-button’ voor negatief nieuws. Het werkt als een web-extensie waarmee mensen woorden kunnen opgeven om te dempen op de startpagina van BBC News. Hiermee willen ze de nieuwsconsument meer controle geven over aan welk nieuws ze blootgesteld worden en negatieve invloeden kunnen beperken.  Als een woord in een nieuwsartikel verschijnt, blijft het artikel op zijn plaats maar wordt het vervaagd met een waarschuwing erop. De gebruiker kan nog steeds op de waarschuwing klikken om de inhoud van het artikel te onthullen.

Het is een van de manieren waarop de Britse omroep de mentale gezondheid van hun publiek wil verbeteren (met name van jongeren), en de groep die afhaakt vanwege negatieve berichten terug wil winnen. Jongeren zijn volgens de BBC bewust bezig met het verbeteren van hun mentale gezondheid. Ze schakelen bijvoorbeeld notificaties van nieuws uit, verwijderen nieuws-apps, spenderen minder tijd aan het volgen van nieuws, doen aan ‘digital detoxing’, of vermijden het nieuws algeheel omdat het zorgt voor angstige en depressieve gevoelens.

Solutions, constructive en slow

Meer nieuwsmedia zoeken naar oplossingen als reactie op het publiek dat nieuws vermijdt. Voor nu lijkt de ‘mute-button’ nog niet de beste manier te zijn de jongeren terug te winnen, bevond de BBC. Andere nieuwsmedia experimenteren met nieuwe vormen van journalistiek zoals solutions of constructive journalism. Hiermee ingespeeld wordt op de machteloosheid en de negativiteit die het publiek ervaart. Tegelijkertijd zoeken nieuwsmedia de oplossing in ‘slow-journalism’, waar maar vijf artikelen per dag op de newsfeed verschijnen, als reactie op de onhandelbare hoeveelheid nieuws online. Het is nog onduidelijk of nieuwsmedia op deze manieren daadwerkelijk het publiek terug kunnen winnen, zeker als het gaat om de nieuwsconsumenten die bewust afhaken.

Voordat we oplossingen gaan zoeken, moeten we het publiek dat het nieuws vermijdt beter begrijpen. Wat zijn de keuzes die ten grondslag liggen? Wat is de nieuwsbehoefte van deze groep nieuwsconsumenten? En, worden zij misschien via andere kanalen dan traditionele nieuwsmedia geïnformeerd? Pas dan kunnen we gaan kijken naar wat dit betekent voor de rol van nieuwsmedia in de digitale samenleving, en via welke vormen het welzijn van het publiek wel verbeterd kan worden.

Lees meer hierover:
BBC - The News and Mental Health: Would You Filter Out Bad News if You Could

Journalism.co.uk - BBC experiments with negative news filters on its homepage to help readers with anxieties 

Reuters Institute - Digital News Report 2019 

NiemandLab - Why do some people avoid news? Because they don’t trust us — or because they don’t think we add value to their lives? 

Stuk rood vlees - Worden mensen ongelukkig van het nieuws? 

The Guardian - How can we lure back all the people who avoid news? 

WNIP - Solutions journalism combats news avoidance 

NiemanLab - Slow down, read up: Why slow journalism and finishable news is (quickly) growing a following 

The conversation - Brexit: how the people are using ‘news avoidance’ to escape the post-truth world of politics

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.