De stille dood van Facebook Instant Articles?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

National Geographic was een van de eerste media die Facebook Instant Articles mocht testen. Nu staat de Facebook-pagina weer vol met posts die linken naar de eigen website. Wat is hier aan de hand? De trend was toch om meer content native op sociale media te plaatsen? 

In mei 2015 lanceerde Facebook een proef met Instant Articles. Geselecteerde media, waaronder National Geographic, The Guardian en The New York Times, mochten als eerste experimenteren met deze nieuwe manier om content op Facebook te publiceren. Het grote voordeel van Instant Articles is dat de gebruiker Facebook niet meer hoeft te verlaten om een multimediaal artikel van het desbetreffende medium te lezen. Doordat de lezer het sociale platform niet verlaat, is de laadtijd van complexe, vaak interactieve en visuele content veel sneller (vooral handig voor mobile). Inkomsten van advertenties rondom deze artikelen worden gedeeld met Facebook.

Ondertussen kan iedere website Instant Articles aanvragen. Dit doe je door een plugin op je website te installeren en Instant Articles te activeren op Facebook. Dan moet je tien artikelen ‘voordragen’ aan Facebook. Op basis van die tien artikelen wordt bepaald of jouw website past bij Instant Articles. Hier vind je een uitleg hoe je dat op kunt zetten.

Naast Instant Articles, deed Facebook in 2015 de journalistiek meer handreikingen. Zo werden journalisten aangenomen om nieuws te cureren op Facebook. Even leek het erop dat Facebook de journalistiek weleens zou kunnen redden. Ondertussen is de sfeer omgeslagen. Facebook laat steeds meer blijken dat journalistiek voor hen geen doel is, maar dat het zich richt op sociale interactie en content met dat doel inzet (het is immers een sociaal netwerk). In de berichtgeving rondom Facebook in relatie tot journalistiek, zien we nu voornamelijk het frame ‘Facebook is de grote vijand’ voorbijkomen. Dinsdag verscheen deze nog op de website van The Guardian.

Wie gebruikt Instant Articles?

Terug naar National Geographic. Het viel mij vandaag op dat het natuurblad geen Instant Articles meer plaatst. Ik heb even geprobeerd terug te zoeken, maar kan de laatste niet vinden. Dit doet mij vermoeden dat National Geographic al heel lang geen gebruik meer maakt van Instant Articles. De lezer wordt naar de site geleid voor de artikelen, en video’s worden direct op Facebook geplaatst. Hoe zit dit bij de andere eerste gebruikers? Ik heb even een snel rondje gemaakt, en het lijkt erop dat geen van deze media Instant Articles gebruikt. Eigenlijk hanteren ze allemaal dezelfde strategie als National Geographic.

Facebook Instant Articles, Nieuwsmedia
De eerste media die Facebook Instant Articles mochten gebruiken. (screenshot)

Op basis van wat ik nu heb gezien kan ik natuurlijk niet precies zeggen waarom al deze media Instant Articles niet meer gebruiken. Ik kan wel een gokje wagen. Waarschijnlijk trekken media zich terug van Facebook door de negatieve berichtgeving rondom veranderingen op het sociale netwerk. Daarnaast brengt Instant Articles waarschijnlijk ook minder op dan de artikelen die op eigen site worden geplaatst. Media zijn online toch nog steeds op zoek naar een manier om voldoende inkomsten te generen, en hoewel advertenties op eigen site weinig in het laatje brengen (zeker in vergelijking met ouderwetse advertenties), houden media aan de gedeelde inkomsten met Facebook hoogstwaarschijnlijk nog minder over.

Weet jij een nieuwsmedium dat Instant Articles veel gebruikt? Laat het ons weten in een comment.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.