Ben Schellpfeffer over Blind Light: ‘Ik noem het een beauty break’

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Geschreven door Nina Pušić.

Journalism Lab doet samen met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Wenen sinds anderhalf jaar onderzoek naar immersieve journalistiek, ook wel ‘onderdompeljournalistiek’ genoemd. Na het analyseren van bijna 200 immersieve producties, interviewden wij de makers van tien van deze producties over het maakproces. Dit keer een gesprek met Ben Schellpfeffer, producent en redacteur bij de Amerikaanse omroep ABC News.

Schellpfeffer maakte de immersieve productie Blind Light over de zonsverduistering op 21 augustus 2017, ook wel The Great American Eclipse genoemd. Dit deed hij samen met JauntVR, een productiebedrijf dat immersieve belevenissen produceert. In de vier minuut durende 360-gradenvideo is een timelapse te zien van de zonsverduistering in de Sawtooth Mountains in Idaho. Ben: “De omroep wilde op verschillende plekken in Amerika livebeelden uitzenden van de verduistering. Veel producties focussen zich op de mensen en hun reacties op de verduistering. Ik wilde juist dat mensen het konden ervaren op een meer individualistische manier.” Het idee was om met een 360-gradencamera middenin de bergen te staan en de zonsverduistering te filmen, waardoor het voor de kijker lijkt alsof hij er echt is. In juli 2017 pitchte Ben het idee. De rest van de redactie was gelijk enthousiast: “Niemand anders zou het op dezelfde manier doen. Dat maakte het interessant.”

Wat maakt deze productie immersief? Schellpfeffer: “Een immersieve productie moet qua visualisatie en audio overweldigend zijn. Er staat niemand in het beeld, waardoor de gebruiker zelf centraal staat.” Door met je muis over het beeld te schuiven, kun je 360 graden om je heen kijken. De kwaliteit van het beeld én van de audio is daarbij heel belangrijk, zegt Ben. “Ik wist direct dat ik omgevingsgeluiden wilde als basis voor de productie. Er is zoveel informatie die we ontvangen via onze oren.”

Schellpfeffer vindt dat we tegenwoordig te zeer zijn afgesloten van de omgeving om ons heen. Hij wilde daarom laten zien hoe bijzonder de zonsverduistering is. De journalist ging een samenwerking aan met professor David Kipping, astronoom aan Columbia University. “Hij had zoveel passie en kennis. We hebben een gesprek gehad over de verduistering, dat ik heb opgenomen. Op basis daarvan heb ik een script geschreven. Kipping heeft dat vervolgens voorgelezen en dat audiofragment heb ik onder de beelden gezet.” De voice-over legt uit hoe een zonsverduistering precies tot standkomt.

Het team stuitte wel op wat problemen. Zo is de productie ongeveer vier maanden na de verduistering pas gepubliceerd. Schellpfeffer: “Het plan was om de geschoten beelden direct door te sturen naar de redactie in Californië. Maar we hadden vier uur aan beeldmateriaal, waardoor het veel te lang duurde voor het aankwam op de redactie. Daarbij hadden we onderschat hoeveel tijd het kost om de beelden te monteren. Dat heeft me uiteindelijk drie weken gekost. In journalistiek is dat niet per se probleem, maar wel als het gaat om actualiteit.”

Toch waren de reacties op de productie positief, volgens Ben. “Ik denk dat het hen herinnerde aan een mooie tijd tussen alle politieke onrust in de Verenigde Staten. Ik noem het daarom een beauty break.”

Blind Light bekijk je hier.

Benieuwd naar meer interviews? Lees hier het interview met Sophie Schulenburg van de Duitse omroep WDR en hou onze website in de gaten voor meer blogs.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.