Photoshop storm

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Vrijdag zag ik de foto voor het eerst langkomen – met het onderschrift dat het de aanzwellende storm in Hamburg was.

Vandaag opnieuw op Twitter: storm boven Kopenhagen. Dat laatste klopte, het was Kopenhagen, niet Hamburg, maar de storm was fake.

Fotomanipulatie kent een lange geschiedenis, Lenin liet zijn opponenten van het podium poetsen, er wordt wel eens een extra raketje gemaakt, er verdwijnt wel een een horloge, de trekstangen van een woestijnvoetuig werden verwijderd, er wordt een hertje toegevoegd, vrouwen verdwijnen en rookwolken verdubbelen.

Maar de Kopenhaagse donderwolken waren ook episch.

Screen Shot 2013-12-08 at 12.03.29

 

Durk Veenstra (chef RTL Z) stuurde de foto zijn netwerk in. En als ik dezelfde foto met een ander onderschrift niet drie dagen geleden al gespot had was het me niet opgevallen. “Too good to be true” Twitterde Veenstra later. Want dit was het origineel:

Screen Shot 2013-12-08 at 12.03.21

Al in 2009 geplaatst op de website van de Deense krant Politiken; de foto is daar vaker gebruikt (2010 en begin 2013).

Het origineel is gevonden met behulp van TinEye, de onvolprezen fotozoeker. Uploaden of url van foto geven en TinEye doet de rest.

Met Google Image Search kan iets soortgelijks, je kan een afbeelding over het zoekvlak slepen waarop Google naar plekken gaat zoeken waar de afbeelding nog meer staat. Deze blijkt dus vaak online – o.a. op Twittter gedeeld te zijn, vaak met de aanduiding dat dit om de Bodil-storm zou gaan. Er zijn bloggers die de suggestie wekken de foto zelf gemaakt te hebben.

Google Image Search werkt beter als je wilt weten waar de foto gebruikt is, maar TinEye spoorde meteen het origineel op.

Het origineel van de donderlucht heb ik helaas niet op kunnen sporen.

UPDATE – 2 minuten later

Stephan Okhuijsen spoorde wel het origineel van de donderwolk op.

 

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.