Op 15 feb was #Wegener trending op Twitter – net na #recessie. Vanuit de Brabanthallen twitterden journalisten van Wegener en MGL alsof Digital First al begonnen was.
En het bleef lang onrustig in de stad.
Stukken in kranten, aandacht op tv. Op De Nieuwe Reporter schreef Hans Laroes een analyse (Hella Liefting) over het gesol met de titels door de eigenaren van de kranten die nu onderdeel van Tom Toumazis‘ Mecom zijn.
Wegener’s Digital First-opperhoofd Rob de Spa reageerde prompt: “Ik kan in het hele stuk geen spoor van enige analyse ontdekken.” Hij haalt uit naar Laroes omdat die makkelijk praten heeft dankzij “de miljoenen uit Den Haag”. Laroes had namelijk het lobbyen van uitgevers tegen de publieke omroep aan de kaak gesteld: “het jalousie-model werkt echt niet.”
Het is fantastisch. Zet een uitgever en een omroeper bij elkaar en binnen 2 minuten begint de eerste over “level playing field”, “oneigenlijke concurrentie” en “het verpesten van de markt.” Allemaal dankzij de mediatraining van Kees Spaan.
De kern de fittie is dat Laroes inzoomt op rendementen, “shareholdervalue’ en permanente bezuinigingen, terwijl De Spa het liever heeft over Digital First, de app van de Gelderlander en een multimediale toekomst voor Wegener.
Mecom heeft de verwarring aan zichzelf te danken. In Den Bosch werden ze gelijktijdig gelanceerd. Maar eigenlijk is dat verband niet sterk.
Wegener bezuinigt natuurlijk niet alleen omdat de advertentie-inkomsten tegenvallen. Dat doen ze ook omdat de aandeelhouders geld willen zien en om schulden af te lossen.
Maar dat er een digitale sprong voorwaarts gemaakt moet worden, heeft daar niet zoveel mee te maken. Dat moet sowieso. En dat moeten TMG, Persgroep en NDC net zo hard.
Daarover gaat het vooral – en ook vooral op dit blog vanaf vandaag. En aanstaande maandag (27 feb) in MediaPlaza Utrecht.