Aron Pilhofer, tot voor kort managing editor for digital strategy bij The New York Times en sinds een paar weken werkzaam bij The Guardian, opent De Grote Expertisedag Nieuwe Media met een advertentie voor Harry’s scheermes.
“Ik wilde meteen wegklikken,” zegt Pilhofer, “zo goedkoop, dat kan niks wezen. Tot ik verder keek en hun promotiefilmpje zag. Prachtig. Ze hebben een goed verhaal en leggen overtuigend uit waarom scheermessen beter, eenvoudiger en goedkoper kunnen zijn” Dat komt terug in hun Apple-achting design. “Harry’s verkoopt niet alleen scheermessen, ze verkopen vooral credibility en trust.”
Dat is precies wat de journalistiek moet doen, vindt Pilhofer. Ook journalistiek moet vertrouwen verkopen, en dat vertrouwen verpakken in design. Daar bedoelt hij niet zomaar een mooie verpakking mee, nee, het design moet laten zien waar het product voor staat.
“It’s not just what it looks like and what it feels like. Design is how it works”.
Het draait om user-centred product design, waarbij de gebruiker centraal staat.
Cross-functionele teams
Maar hoe doe je dat, hoe organiseer je dat?
Pilhofer benadrukt het succes van een cross-functioneel team waarin designers, journalisten en techneuten samenwerken. En dat betekent niet dat de journalist de designer erbij haalt als zijn stuk is geschreven of dat een techneut om advies wordt gevraagd. Nee, met een cross-functioneel team zit je vanaf dag 1 als team in een ruimte, waarbij je werkt aan een gezamenlijk doel. Het is teamsport en geen estafetteloop.
Aron Pilhofer gaf de aftrap voor een interessante dag met inspirerende sprekers over journalistieke innovatie. Rob Wijnberg sloot de dag af met een soortgelijke boodschap: “Stel ontwerpers en programmeurs op gelijke hoogte met journalisten”.
Ook onderzoekers van het lectoraat Crossmedia Kwaliteitsjournalistiek houden zich bezig met cross-functionele teams en ronden nu een onderzoek af rondom interdisciplinaire samenwerking bij het maken van visualisaties.