War on Google #2

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Nederlandse uitgevers kijken met grote belangstelling naar de strijd tussen Google en uitgevers in Frankrijk, Duitsland, Brazilië en België. Graag zouden ze het bedrijf dat verreweg de meeste reclame-inkomsten op internet genereert een toontje lager laten zingen: stoppen met de ‘aggregator’ Google Nieuws of betalen voor content.

Maar is Google Nieuws eigenlijk wel een echte nieuws-aggregator en hoeveel last hebben uitgevers eigenlijk van die dienst?

Voor alle duidelijkheid: uitgevers missen geen reclame-inkomsten door Google Nieuws. De site bevat geen reclame. Het is mogelijk dat bezoekers op Google Nieuws blijven hangen en niet klikken op de links. Maar alleen ze anders (dus niet via Google Nieuws) naar de website van het medium gesurfd zouden zijn, kan er sprake zijn van verlies aan inkomsten.

Dat verlies zou dus groter moeten zijn dan de inkomsten die men genereert door de bezoekers die wel via Google Nieuws op de site komen. Dit is wat Braziliaanse uitgevers beweren: Google Nieuws levert geen extra bezoek op voor de websites van onze kranten.

Aggregatie
De Nederlandse uirtgevers, bij monde van NDP Media, heeft ook een principieel argument, @HWolswinkel stelde op Twitter: “content aggregeren: alleen na toestemming uitgever”. Maar het financiële argument zou toch de doorslag moeten geven: als Google Nieuws meer bezoek oplevert dan het kost, waarom de dienst dan niet met rust gelaten?

Maar minstens zo belangrijk is de vraag: is Google Nieuws eigenlijk wel zo’n grote aggregator? Ze plaatsen de kop (inclusief link) en maximaal 40 woorden van een artikel op de site.

Bovenstaand bericht komt van nos.nl (25 minuten geleden). Maar wie alle berichten over dit onderwerp bekijkt, ziet dat de online scoop van het Brabants Dagblad was – logisch aangezien het voorval zich in het zuiden afspeelt. “© Brabants Dagblad 2012, op dit artikel rust copyright” meldt de site. 8 minuten later staat het bij Omroep Brabant, enkele passages zijn vrijwel identiek – maar wel een eigen auteur: Corné Verschuren. Eindhovens Dagblad en BN/De Stem hebben het weer 20 minuten later (het laatste artikel is inmiddels van de website verdwenen).

knippen en plakken
Crimesite knipt en plakt nieuws van het Eindhovens Dagblad (120 woorden). Nederlands Dagblad heeft het nog later (bron: Novum) evenals RTL en Hart van Nederland (via ANP), L1 (geen bron, 90 woorden) en Blik op Nieuws (geen bron, 90 woorden).

 

Wat opvalt is dat scoops niet scoren in Google Nieuws. Iedereen die jouw nieuws overneemt komt hoger op de pagina. Ook opmerkelijk is dat er andere sites zijn (zoals Crimesite en Blik op Nieuws) die zonder een bron te noemen veel meer overnemen (en reclame op hun site plaatsen).

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.