De New York Times doet het 1 keer per week: een verhaal publiceren volgens de Washington Post Formule. Dat is een strakke vorm voor het schrijven van een trend verhaal. Je begint met een anekdotische lead van twee of meer alinea’s (vader van uitgezette vluchteling hangt zich op om te voorkomen dat zijn zoon wordt uitgezet). Dan zeg je dat dit voorval exemplarisch is voor een trend (steeds meer vluchtelingen die worden teruggestuurd naar land van herkomst). Dat er werkelijk sprake is van een trend laat je bevestigen door een deskundige. Een tweede deskundige laat een ander licht schijnen op de trend. Vervolgens ondersteun je de trend met cijfers. Dan zoom je in op een tweede individueel geval dat een ander aspect van de trend laat zien. Daarna plaats je de trend in een bredere context. Je eindigt met wie je begonnen was en laat de persoon uit de eerste alinea iets doen waaruit blijkt hoe de trend voor hem of haar uitpakt. Hier is nog een voorbeeld van Franse boeren die steeds meer gebruik maken van online dating.
Waar moet je op letten bij het gebruiken van deze formule?
anekdotische lead
In de anekdotische lead beschrijf je bij voorkeur een handeling van een persoon die de trend illustreert. Met een paar woorden portretteer je de persoon en laat hem iets zeggen waarom hij doet wat hij doet. Zorg ook voor een foto die dat illustreert. In de anekdote moet een conflict naar voren komen dat past bij de trend (uitgeprocedeerde asielzoeker, boer die niet aan vrouw kan komen, Indiase vrouw die wordt mishandeld …). De anekdote moet de lezer vooral z’n wenkbrauwen doen fronsen. Wat is hier aan de hand?
kernalinea
In de kernalinea beschrijf je de trend en geef je aan waarom dat ertoe doet. Het moet wel om een trend gaan waarvan je kunt bewijzen dat er ook inderdaad sprake van is. Het moet iets zijn wat je met cijfers kunt ondersteunen. De kernalinea begint met een variatie op: A (persoon uit de lead) is een van de velen die …
ondersteuning
Na de kernalinea kom je bij voorkeur met een citaat van een deskundige die bevestigt dat er inderdaad sprake is van de genoemde trend. Het spreekt voor zich dat deskundige betrouwbaar moet zijn. Bij voorkeur gaat het om een onderzoeker over het genoemde onderwerp.
Als er sprake is van een controversieel onderwerp, of als er scepsis bestaat over het belang van de trend, dan kun je een tweede deskundige opvoeren die die scepsis verwoordt.
Let erop dat je beperkt tot het uitleggen van de trend en daar niet allerlei verschillende aspecten van gaat behandelen. Dat is meer iets voor een achtergrond reportage.
cijfers
Je moet de genoemde trend altijd met cijfers ondersteunen. Het gaat hier niet om het soort verhalen dat is gebaseerd op drie voorbeelden, en hup, er sprake van een trend. Geen cijfers, geen verhaal.
tweede voorbeeld
Kom na de eerste toelichting op de trend met een tweede persoonlijk voorbeeld. Bij voorkeur illustreert dit tweede voorbeeld een nieuw aspect van de trend.
tweede deskundige
Gebruik minimaal twee verschillende deskundigen. De tweede deskundige vertelt bij voorkeur iets over de context van de trend.
afsluiting
Sluit als het kan af met de persoon waarmee je begonnen bent. Doe dat niet zoals in een column, waarin het slot het voorgaande in een ander licht plaatst. Het slot dient om te illustreren wat de trend betekent voor de toekomst van de persoon uit de eerste alinea.
Oefening
- Bedenk een trendverhaal gebaseerd op eigen ervaring.
- Wat komt er in de eerste alinea’s te staan?
- Hoe luidt de kernalinea ?
- Waar vind je cijfers?
- Welke deskundige zou je kunnen raadplegen?
- Hoe luidt het eind van het verhaal?
Als je op al deze vragen een antwoord kunt formuleren, heb je een verkoopbaar verhaal.