Twitter: wat moet de svj studenten meegeven

Twitter heeft de journalistiek op zijn kop gezet en is als journalistiek instrument onmisbaar geworden.  Die opvatting heeft inmiddels postgevat onder  journalisten en daarmee ook onder de meerderheid van docenten-journalistiek. Blijft de vraag wat een opleiding als de svj nu precies wil meegeven aan zijn studenten. Technische kennis is lastig te verkrijgen en moeilijk up to date te  houden, want verouderd voordat de les is afgelopen. Focussen op zoekmachines en software heeft geen zin.

Blijft over de inzet van twitter als instrument: alarmering, nieuwsgaring, lurken, publiceren:  kortom het oude handwerk in een op de eisen en kansen van Twitter toegesneden jasje. Hoe houdt je kernwaarden als hoor en wederhoor, check en dubbelcheck overeind, zonder deze tot dogma te verklaren?
Allereerst door de gevaren en voordelen te (h)erkennen en heilige huisjes -verificatie, selectie- vooral per medium toe te passen. Dat was een van de conclusies tijdens mijn workshop ‘Twitter als Journalistiek Instrument’ op de svj- studiedag ‘Vakwerk‘. ‘Een onjuiste tweet hoort niet, maar kun je rechtzetten. In de krant heet dat onmiddellijk een rectificatie’.

Student

Student Iwan Verrips vertelde aan de geïnteresseerden iets over het werk dat hij doet. Voor een bekende Nederlands nieuwswebsite is hij “redacteur social media en ugc“. Hij vertelde waarom zijn werkgever social media gebruikt, wat er precies gedaan wordt en hoe.

Iwan werd gevraagd wat hij in zijn opleiding heeft gemist. In zijn eerste twee jaren – toen zag de opleiding er nog heel anders uit dan de huidige onderbouw – heeft hij weinig informatie over social media gekregen. Vooral studenten die dat toch al interessant vonden en de ‘nerds’, gingen ermee aan de slag. Bij researchvakken werd nog geleerd hoe je geavanceerd moet zoeken op Google, maar daar hield het ook wel op.

Iwan had graag dat medestudenten meer over het belang van social media hadden gehoord (sommigen doen er nog steeds weinig mee, ook professioneel). Daarbij moet worden aangetekend dat social media niet altijd zaligmakend is. Bij sommige opdrachten hoorde Iwan: “Gebruik social media.” De reden daarvoor werd niet gegeven. Zijn docenten bang en zetten ze dit erbij zodat ze er maar van af zijn?

Ook had Iwan meer over tools willen horen. Niet zozeer hoe TweetDeck, HootSuite en geavanceerdere tools werken, maar vooral wat er in de markt beschikbaar is. Tools komen en tools gaan en die ontwikkeling gaat heel snel. Wat er vandaag is, bestaat morgen misschien niet meer.

Auteurs