The Washington Post en branded journalism

The Washington Post heeft zijn ombudsman een paar weken geleden vaarwel gezegd. De vertrouwde functie voor de lezer  wordt nu vervuld door een parttimer lezersredacteur die in dienst is van de krant. Met drukkende kosten en dalende advertentie-inkomsten lijkt de functie van een ombudsman niet meer van deze tijd.

Maar The Washington Post lijkt nog verdergaande maatregelen te nemen om de kosten te drukken en inkomsten te genereren. Ze hebben Brand Connect gelanceerd. Marketeers kunnen gesponsorde content publiceren op de homepage van de krant. Dat er advertenties worden geplaatst in de krant of op de website is verre van nieuw, maar artikelen op de redactionele pagina’s geschreven door marketeers lijkt wel ver van het oude vertrouwde.  Hoewel er in Amerika al verschillende vormen van branded content zijn te zien in tijdschriften, is het de eerste keer dat een krant dit doet.

Volgens The Washington Post biedt dit juist een mogelijkheid om marketeers met lezers in contact te brengen in een vertrouwde omgeving en zijn de artikelen duidelijk te onderscheiden van de redactionele artikelen:

“BrandConnect is a platform that connects marketers with the Washington Post audience in a trusted environment.”

Duidelijk een vorm van branded journalism of product placement. Maar in hoeverre kunnen we nog spreken van een vertrouwde omgeving voor de lezer als deze reclame-uitingen op dezelfde plek worden gepubliceerd als redactionele artikelen?

Zijn er in Nederland ook vormen van branded journalism in kranten te zien?

 

Auteurs

2 comments