snapchat, televisie, journalistiek

Snapchat = televisie?

De eerstejaars journalistiek kunnen zich er weinig bij voorstellen, maar voor dertigers (en voor sommige twintigers, en zeker voor de veertigplussers) is Snapchat een mysterie. Bijna alle studenten gebruiken Snapchat, en wanneer Yusuf Omar tijdens een gastcollege vraagt om op Snapchat een verhaal te maken over de UFO die is gesignaleerd bij de Bolognalaan 101 heeft hij binnen no-time zo’n twintig verschillende verhalen. Yassmina Amghar publiceerde eerder op deze site een verslag van het college. Door dit college heb ik (volgens mij) eindelijk door hoe Snapchat echt werkt!

Snapchat als storytelling-tool

Natuurlijk is mijn insteek journalistiek. Ik wil graag weten hoe ik verhalen kan vertellen met Snapchat, en ga het niet als communicatiemiddel gebruiken want mensen van mijn leeftijd (31) gebruiken geen Snapchat (die zitten op Instagram en Facebook). In het eerste kwartier van het college werden mijn ogen al geopend: Omar benadert Snapchat niet als kanaal, maar als programma om unieke verhalen mee te maken. Een tool dus waarbij de journalist met foto, video, tekst, audio, painttool en emojis een verhaal maakt. Eigenlijk moet je als journalist vooral spelen met alle mogelijkheden van Snapchat. De technologie is erg sterk, zo kan je veel metadata (zoals tijd en locatie) versturen met je producties en heeft Snapchat gezichtsherkenning. Voor hacks en tips raad ik de YouTube-serie Snapchat 101 aan!

Twitter, Facebook en YouTube zijn distributiekanalen. Hoewel Snapchat dat ook een beetje kan, is dit jonge social medium eigenlijk een bewerkingsprogramma. Je kunt gemakkelijk je Snaps downloaden en verspreiden op je andere kanalen. Omar raadt aan om voor snel nieuws en korte verhalen verticaal te filmen en voor langere video’s horizontaal zodat die goed op YouTube geplaatst kunnen worden. De bewerkingsmogelijkheden maken Snapchat een uniek medium, met zijn eigen esthetisch waarden en beeldtaal.

De rol van Snapchat in de mediamix

Snapchat is naast een unieke storytelling-tool, natuurlijk ook een sociaal platform waarop de huidige generatie tieners en twintigers veel tijd doorbrengt. Een impressie: de MTV Video Music Awards trokken dit jaar zo’n 21 miljoen unieke kijkers op Snapchat tegenover 6,5 miljoen op televisie. Distributie is weliswaar niet de sterkste kant van Snapchat, maar het is een essentieel platform voor jongeren en kan dus niet missen in de mediamix.

Maar wanneer zet je dan iets op Snapchat, als het zo moeilijk is mensen te bereiken? Omar presenteert daarvoor een simpele mediahiërarchie voor de verslaggeving rondom grote nieuwsevents:

1. Breek het nieuws op Twitter. Hier laat je de wereld even kort weten dat er iets is gebeurd.
2. Zorg dat er zo snel mogelijk een livestream is op Facebook of via Periscope.
3. Pas dan ga je aan de slag met de Snapstory. Dat verhaal kan je dan ook via de andere kanalen aankondigen, waar je ondertussen al wat publiek hebt opgebouwd.

Lijkt op televisie

Omar beargumenteert tijdens het college dat qua verteltechnieken Snapchat veel weg heeft van traditionele televisie. Allereerst is het materiaal tijdelijk. Tenzij je de producties downloadt naar je eigen filmrol, verdwijnen ze na 24 uur. Hoewel televisie tegenwoordig on-demand is, is veel oud televisiemateriaal verloren gegaan omdat de technologie slechte opslagmogelijkheden had. Zowel Snapchat als ouderwetse televisie hebben iets tijdelijks en zijn in zekere zin ongrijpbaar.

Daarnaast is Snapchat lineair en soort van live. Dat is vrij uniek onder de nieuwe media. Makers keren dus eigenlijk terug naar verteltechnieken van andere (oude) lineaire media, met name televisie omdat dat ook een visueel medium is dat live kan uitzenden. Voor het maken van een verhaal in Snapchat betekent dit dat je op de juiste volgorde je verhaal moet ‘opnemen’ in de app. Het is niet mogelijk om achteraf nog even shot 5 te verwisselen met 7. Dit vergt planning. Omar raadt dan ook aan om altijd eerst een storyboard te maken. Het is belangrijk om in het storyboard al te verwerken welke beelden en tekst je nodig hebt. Misschien wil je zelfs al je ondertitels uitschrijven voordat je begint!

Snapchat heeft in vergelijking met televisie natuurlijk meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld interactiviteit en publieksparticipatie. Maar hoe je als journalist het productieproces voor Snaps insteekt grijpt terug op televisiemaken.

Dit is mijn eerste experiment!

Auteurs