Sanoma: Do the right thing! Geef die tijdschriften aan de journalisten

30 titels in de etalage bij Sanoma: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen, 101 Woonideeën, Babygids, delicious, Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin. Alsof je een emmer leeggooit.

Niet goed voor de journalistiek, niet leuk voor de journalisten.

Dat wordt outplacing, leuren met titels, reorganisaties, afvloeiingsregelingen, herplaatsing, bijscholing, sociale plannen, vakbonden…

Waarom verkoopt Sanoma die titels niet aan de journalisten die er werken? De Panorama voor 1 euro. Niet per exemplaar, nee: de hele titel. Het merk, het archief, de reputatie, het design, het distributiecontract, de laptops. Alles (Update: dat ideetje bestond dus al).

Laat Knipmode en Knippie lekker samen op een industrieterrein in Diemen voor zichzelf beginnen. Procycling kan je ook in je tuinhuis maken. KIJK kan gelukkig worden buiten Hoofddorp.

Die journalisten zijn het hart van die titels, zij houden meer van die bladen dan het hoofdkantoor in Helsinki.

Geen overhead, geen management, geen strategische heroriëntatie, geen corporate governance. Gewoon lekker een mooi blad maken.

 

sanoma_corporate

 

Het zou niet alleen goed voor de journalistiek en de journalisten zijn, maar ook goed voor Sanoma en in lijn met hun eigen uitgangspunten. Laat zien hoe sociaal je bent. Big is helemaal niet beautifull. Smaller kan echt wel happy zijn.

Met dank aan Rick van Dijk en Erwin Blom. Dit ideetje borrelde op tijdens ons borrelgesprek gister. (tnx Chris vd Heijden voor Pano-update)

 

Auteurs

3 comments

  • Erik van Heeswijk

    Omdat journalisten door de bank genomen ongelooflijk slechte uitgevers zijn. Maar daarom is het misschien wel een leuk experiment. Ik zou gaan zitten voor de documentaire.

  • “De documentaire” – is er al plan voor “De Sanoma Saga?” Of wil er er één gaan maken?

  • Een loffelijk streven: Geef de bladen aan de journalisten. Allen is er het feit dat die 32 titels nog voor een fors bedrag op de balans staan van Sanoma. Maar er zijn meer hobbels.
    Allereerst zijn de journalisten van Sanoma (meer bladenmakers) meestal helemaal niet gewend voor 100% voor eigen rekening en risico te werken. Ze zijn gewend aan en verwend met baas waar je boos op kan worden maar die wel behoorlijk goed voor je zorgde.
    Nog veel belangrijker is het feit dat klanten de bladen niet meer in de aantallen van vroeger kopen. En dat zijn zowel adverteerders als lezers. Ze besteden hun tijd (leestijd gehalveerd voor tijdschriften) en hun geld aan alternatieven die sneller, goedkoper, nieuwer en anders zijn. Mensen willen wel weer eens wat anders dan de overbekende tijdschrift titels en gan mee in de nieuwe technische mogelijkheden. Dat verklaart de neergang van de meeste titels en de groei van nieuwere titels als Linda, Flow, Vogue en Happinez. Mediamerken hebben niet het eeuwige leven, alles is en wordt tijdelijk.
    Ik zie tijdschriften als medium niet verdwijnen, want er is nog bijna nooit een medium echt verdwenen. Maar de rol, de functie en vooral de omvang zal drastisch minder worden. En daarmee zullen er ook (veel) titels verdwijnen.
    Toch wens ik de ondernemers onder de Sanoma werknemers die hun titel op eigen kracht willen doorzetten veel succes. Niets mis met ondernemerschap. En met geloof in je merk en veel passie ben je al een goed eind op weg.
    Meer hierover in: http://www.mmpnieuws.nl/2013/10/eric-de-boer-over-sanoma/?ref=nf
    Eric de Boer – docent marketing – Media Informatie en Communicatie – Hogeschool van Amsterdam