Sanoma: Do the right thing! Geef die tijdschriften aan de journalisten

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

30 titels in de etalage bij Sanoma: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen, 101 Woonideeën, Babygids, delicious, Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin. Alsof je een emmer leeggooit.

Niet goed voor de journalistiek, niet leuk voor de journalisten.

Dat wordt outplacing, leuren met titels, reorganisaties, afvloeiingsregelingen, herplaatsing, bijscholing, sociale plannen, vakbonden…

Waarom verkoopt Sanoma die titels niet aan de journalisten die er werken? De Panorama voor 1 euro. Niet per exemplaar, nee: de hele titel. Het merk, het archief, de reputatie, het design, het distributiecontract, de laptops. Alles (Update: dat ideetje bestond dus al).

Laat Knipmode en Knippie lekker samen op een industrieterrein in Diemen voor zichzelf beginnen. Procycling kan je ook in je tuinhuis maken. KIJK kan gelukkig worden buiten Hoofddorp.

Die journalisten zijn het hart van die titels, zij houden meer van die bladen dan het hoofdkantoor in Helsinki.

Geen overhead, geen management, geen strategische heroriëntatie, geen corporate governance. Gewoon lekker een mooi blad maken.

 

sanoma_corporate

 

Het zou niet alleen goed voor de journalistiek en de journalisten zijn, maar ook goed voor Sanoma en in lijn met hun eigen uitgangspunten. Laat zien hoe sociaal je bent. Big is helemaal niet beautifull. Smaller kan echt wel happy zijn.

Met dank aan Rick van Dijk en Erwin Blom. Dit ideetje borrelde op tijdens ons borrelgesprek gister. (tnx Chris vd Heijden voor Pano-update)

 

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.