30 titels in de etalage bij Sanoma: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor, Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen, 101 Woonideeën, Babygids, delicious, Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin. Alsof je een emmer leeggooit.
Niet goed voor de journalistiek, niet leuk voor de journalisten.
Dat wordt outplacing, leuren met titels, reorganisaties, afvloeiingsregelingen, herplaatsing, bijscholing, sociale plannen, vakbonden…
Waarom verkoopt Sanoma die titels niet aan de journalisten die er werken? De Panorama voor 1 euro. Niet per exemplaar, nee: de hele titel. Het merk, het archief, de reputatie, het design, het distributiecontract, de laptops. Alles (Update: dat ideetje bestond dus al).
Laat Knipmode en Knippie lekker samen op een industrieterrein in Diemen voor zichzelf beginnen. Procycling kan je ook in je tuinhuis maken. KIJK kan gelukkig worden buiten Hoofddorp.
Die journalisten zijn het hart van die titels, zij houden meer van die bladen dan het hoofdkantoor in Helsinki.
Geen overhead, geen management, geen strategische heroriëntatie, geen corporate governance. Gewoon lekker een mooi blad maken.
Het zou niet alleen goed voor de journalistiek en de journalisten zijn, maar ook goed voor Sanoma en in lijn met hun eigen uitgangspunten. Laat zien hoe sociaal je bent. Big is helemaal niet beautifull. Smaller kan echt wel happy zijn.
Met dank aan Rick van Dijk en Erwin Blom. Dit ideetje borrelde op tijdens ons borrelgesprek gister. (tnx Chris vd Heijden voor Pano-update)