Onderstaande blog is geschreven door oud kenniskringlid Laura Buijs.
Eén van de laatst verschenen online artikelen van Digital Journalism toont het onderzoek van Murray Dick (Lector Multi-Platform Journalism) naar de rol van interactieve nieuwsvisualisaties binnen de journalistiek. De onderzoeker hield vorig jaar zomer zes interviews met graphic designers en chefs Graphics (van onder andere de Guardian, Daily Telegraph en Financial Times) en hij voerde tevens een case studie uit bij het Online Specials Team van BBC News.
Interactieve infographic makers werken niet als “service-department”, dat blijkt uit de interviews. Ze zijn niet bezig met het pleasen van journalisten, wat volgens de onderzoeker wel veelal zichtbaar is bij non-interactieve grafische redacties waar veel meer ‘in opdracht van’ wordt gewerkt. Interactieve infographic makers worden steeds zelfverzekerder, creatiever en staan steeds minder in dienst van anderen. Dit komt mede door een attitudeverschuiving die veel infographic makers benoemden. Steeds meer journalisten en redactieleden erkennen de toegevoegde waarde van infographics en het succes van interactieve infographics online.
Publieksonderzoek wordt voor veel online graphic redacties steeds belangrijker in het bepalen van de juiste visualisatievorm. Bij de Financial Times merken ze bijvoorbeeld dat een interactieve infographic die de lezer nog toelaat om zelf dingen te ontdekken, het beste werkt. Infographics die het minder goed doen, zijn de visualisaties die ondergeschikt zijn aan een mooi geschreven verhaal of reportage. Dit geeft dus aan dat interactieve infographics op zichzelf moeten kunnen staan en de lezer moet prikkelen om erin te duiken, omdat het bijvoorbeeld de optie heeft om data binnen een eigen land, regio of stad te bekijken. Een optie tot personaliseren dus. Ook voor het online team van BBC News is publieksonderzoek belangrijk. Een vast onderdeel binnen de ochtendvergaderingen zijn dan ook de online statistieken, om zo inzicht te krijgen in de graphics die het goed doen.
Een interessant verschil dat uit de interviews naar voren komt, is de manier waarop journalisten en (interactieve) infographic makers naar outliers (extreme waarden) kijken. Voor een verhaal kan het nieuwswaardig zijn om juist de outliers te benadrukken, terwijl binnen de statistiek juist de extremen eruit worden gefilterd om zo data op te schonen en te prepareren voor analyse.