Martijn Eerens over De Noord-Zuidlijn: kiezen uit twee verhaallijnen

Het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek doet onderzoek naar immersieve journalistiek, een vertelvorm die de gebruiker onderdompelt in het verhaal door gebruik van technologieën als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Nu de inhoudsanalyse is afgerond, is het tijd voor de volgende stap: interviews met makers en experts. Dit keer een gesprek met Martijn Eerens, newsroom developer op de crossmediaredactie van de Volkskrant. 

In juli 2018 publiceerde de Volkskrant een 360-special over de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Daarin kun je alle stations van de Noord-Zuidlijn bekijken, onder én boven de grond. Ook worden er verhalen verteld van betrokkenen. Eerens wilde al langere tijd iets doen met 360 graden: “Het leek me interessant om dit voor een groot journalistiek medium te kunnen doen en te kijken of het iets is wat mensen ook echt meer biedt dan alleen maar een lap tekst, een foto of een filmpje.” Tijdens een brainstormsessie op de crossmediaredactie werd besloten dat de Noord-Zuidlijn zich goed zou kunnen lenen als onderwerp. “Voor de metrolijn geopend werd, had niemand het nog gezien. Op deze manier konden we mensen alvast laten rondkijken, wat we echt iets vonden toevoegen aan de productie.”

Volgens Eerens omvat immersiviteit alles wat de gebruiker onderdompelt in het verhaal. “Als ik immersiviteit zou indelen op een schaal van 0 tot 100, dan is virtual reality (VR) 100. Door VR zit je helemaal in het verhaal.” De productie De Noord-Zuidlijn is geen VR. Wat maakt deze special immersief? “Een 360°-productie plaatst je in de ruimte. Je kunt rondkijken en het perspectief kiezen. Op de schaal die ik noemde, zitten we in elk geval tussen de 35 en 50. Ik zie het als een soort Google Streetview, waarin je zelf een pad kiest en ondertussen de optie hebt om te luisteren naar verhalen.”

De 360-special over de Noord-Zuidlijn is in vrij korte tijd gemaakt. Eerens en zijn team hebben in totaal drie weken aan de productie gewerkt, van idee tot lancering. Ze zijn begonnen met uitzoeken welke content geschikt was voor de productie, want los van beeld wilde het team ook tekst en audio in de productie verwerken. “Uiteindelijk zijn we uitgekomen op twee soorten verhalen die gemaakt konden worden”, vertelt Eerens. “Eén verhaal zou gaan over de kunst die in de stations te zien is, het andere over wat het effect is op de buurt wanneer er een metrostation komt. Dus als je in de productie buiten de stations bent, hoor je mensen uit de buurt iets vertellen en als je binnen bent, hoor je verhalen over de verschillende kunstwerken.”

Eerens is erg tevreden met het eindresultaat van de productie, maar ziet ook verbeterpunten. “Wat ik een volgende keer anders zou doen, is vooral meer tijd inplannen. Ook zou ik een script speciaal voor de immersieve productie schrijven. Dat is deze keer vanuit tijdsgebrek niet gebeurd. Gelukkig pakte het goed uit.” Op dit moment is Eerens bezig met een productie met webVR. “Deze werkt gewoon in de browser, maar je kunt ook een VR-bril opzetten en naar de URL gaan, zodat het echt helemaal immersief is. Dat is eigenlijk wat ik ook graag had willen doen met de 360-special van de Noord-Zuidlijn.”

De productie over de Noord-Zuidlijn bekijk je hier.

Geschreven door Sophie Duvekot.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *