LINDA.99 Hoezo: “print is dood?”

Journalisten zijn dol op ronde getallen. Als op 21 november nr. 100 van LINDA. in de kiosk ligt, zal die week bol staan van terugblikken, analyses en voorspellingen. Daar wachten we natuurlijk niet op. 99 is ook een mijlpaal.

Uitgevers en bladenmakers kwijlen bij het doorbladeren van LINDA 99 (en bij alle voorgaande nummers). Geen magazine staat zo bomvol advertenties – wie niet in LINDA. staat telt niet mee.

Uitgever Sanoma (Margriet, Libelle, Viva en tientallen andere publieksbladen) nam in 2007 LINDA.-uitgever Mood for Magazines volledig over. Zelf slaagt Sanoma er nauwelijks in succesvolle nieuwe concepten te lanceren. If you can’t beat them buy them.

De oplage (bron: www.hoi.online) is vanaf het begin gestaag gestegen, 100.000 in 2003 – ruim 200.000 in 2012.

 

LINDA. is online niet te missen. Op Facebook heeft LINDA. ruim 28.000 likes tegen 25.000 voor zowel Libelle als Margriet, die beide veel meer lezers hebben. Daarnaast is er de LINDA. app (iPhone, Android), maakt men gebruik van Layar, hebben ze ruim 10.000 volgers op Twitter en zijn actief op Pinterest.

Het concept van het personality magzine is vaak gekopieerd (Youp, Matthijs, Johan, Felderhof, Catherine, Sonja, Gerda) maar afgezien van Maarten hebben de navolgers het niet overleefd.

LINDA. leende natuurlijk wel een beetje van Oprah. Maar liever goed geleend dan slecht bedacht.

Auteurs