Le Figaro, Journal de Tweet

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Twitter is voor veel journalisten routine. Breaking nieuws volgen, slim zoeken, contacten onderhouden, collega’s en concurrenten volgen, bronnen checken, je verhalen promoten.

Twitter is ook belangrijk omdat gebruikers content met elkaar delen, het leidt tot meer website-bezoek en het bekijken van de app.

Veel Nederlandse journalisten en Nederlandse media zijn op Twitter aanwezig. “Volg ons op Twitter” staat er op de website, maar de byline van journalisten bevat over het algemeen alleen hun naam, soms een foto en/of een email-adres. Waarom staat hun Twitternaam niet bij het artikel?

Bij Le Figaro gaan ze all the way met Twitter. Bij vrijwel alle artikelen staat de Twitternaam van de journalist, in enkele gevallen alleen een mail-adres.

De krant heeft ruim 500.000 volgers op Twitter. De journalisten hebben honderden tot duizenden volgers. Anne Rovan, met een artikel op de voorpagina heeft er 4000. Guillaume Tabard ruim 19.000.

 

figaro_krant

 

Waarom doen Nederlandse media dit niet?

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.