Kennis-update #3: Data Visualization in Online Journalism

Data Visualization in Online Journalism and Its Implications for the Production Process

Studietitel: Data Visualization in Online Journalism and Its Implications for the Production Process
Onderzoekers: Wibke Weber (Stuttgart Media University) & Hannes Rall (Nanyang Technological University)
Publicatie: 16th International Conference on Information Visualisation, 2012

Samenvatting
Weber en Rall onderzoeken het productieproces van interactieve visualisaties in de online journalistiek. Om dit te kunnen onderzoeken hebben zij 19 experts geïnterviewd, afkomstig van Duitse, Zweedse en Amerikaanse mediabedrijven. Onder deze experts bevinden zich zowel designers, als programmeurs, als journalisten. Alle geïnterviewden werkten op regelmatige basis aan interactieve infographics.

Hun voornaamste conclusie is dat samenwerking tussen de verschillende experts cruciaal is voor de productie van interactieve infographics. Om succesvol te kunnen samenwerken stellen Weber en Rall dat een bepaalde mindset en houding is vereist: elke expert die werkt aan een interactieve graphic moet zichzelf zien en gedragen als journalist. Er wordt immers gewerkt aan een gezamenlijke journalistieke productie. Dit impliceert tevens een aanpassing of verandering van overleg: schetssessies en storyboarden blijken belangrijke communicatiehulpmiddelen voor gezamenlijk overleg.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de rolverdeling binnen Duitse en Zweedse mediabedrijven verschilt van die binnen Amerikaanse mediabedrijven. Bij de Duitse en Zweedse bedrijven zijn het voornamelijk de journalisten die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de visualisatie, de designer of programmeur is alleen verantwoordelijk voor het visualisatiegedeelte en wordt gezien als support. De meeste designers en programmeurs bij Amerikaanse mediabedrijven (lees: The New York Times) zien zichzelf al wel als journalist en zijn meer betrokken bij het gehele productieproces. Volgens Weber en Rall duidt dit op een “paradigm shift” binnen The New York Times. Toch zagen de onderzoekers dat ook de Duitse en Zweedse mediabedrijven steeds vaker projectteams van drie experts (journalist, designer en programmeur) samenstelden, voornamelijk bij de meer speciale of grote producties.

Weber en Rall stellen dat de nieuwe interdisciplinaire samenwerkingsvormen mogelijk leiden tot nieuwe beroepsprofielen: “The visual journalist or the graphic reporter with journalistic competence and in depth knowledge of digital animation tools, or the data journalist, who becomes an expert in data retrieval, data analysis, data visualization, with a background in statistics or system programming and storytelling.”

 

 

Auteurs