Journalistieke innovatie: “This is not America” (of wel?)

The Economist, The Guardian, BBC, Huffington Post, Financial Times, The Wall Street Journal, New York Times, BuzzFeed… het kwam vorige week allemaal langs bij de NTR-expertmeeting Journalistiek als water uit de kraan. Inspirerend, zonder meer. Maar relevant?

Er kan in Nederland geen bijeenkomst over de toekomst van de journalistiek worden georganiseerd zonder dat The Guardian genoemd wordt als lichtend voorbeeld, voorloper op digitaal gebied: crowd sourcing, datajournalistiek, digital first.

Één miljoen euro verlies
Wat vooral fascinerend is aan The Guardian is dat ze er in geslaagd zijn binnen tien jaar hun oplage te halveren (200.000 nu) en elke week een verlies van één miljoen euro te maken. Elke week!

Waarom is dat een lichtend voorbeeld? Wat hebben de Barnevelse Krant en Tubantia daaraan? Doen de NYT, Economist en FT dingen die voor Trouw, nrc.next en Dagblad de Limburger toepasbaar zijn?

Buzzfeed
Marc Cooper had het over de Huffington Post, vertelde hoe een blogger een voorschot van duizenden dollars van een uitgever kreeg, en hoe buzzfeed.com één van succesvolste nieuwssites in de VS werd – terwijl er vrijwel nergens een advertentie te zien is.

Jon Snow (Channel4) vertelde hoe het is om 228.256 volgers op Twitter te hebben, hoe je met Idi Amin omgaat en hoe over de Arabische wereld rapportages maakt met behulp van lokale Twitteraars.

Dat zijn allemaal voorbeelden die inspirerend kunnen zijn maar tegelijkertijd ver van de Nederlandse praktijk staan.

Twee à drie jaar
Marc Cooper zei ook dat de VS verschilt van Europa, maar dat wij over twee à drie jaar een situatie zullen hebben waar zij nu inzitten.

Ik twijfel daar sterk aan. De omvang van de markt, de mediasituatie en het soort media dat in de VS gemaakt worden, verschillen hemelsbreed van wat we hier kennen. Ook de Engelse situatie verschilt – qua schaal en journalistieke cultuur –  nogal van de onze.

Eigenlijk lijken landen als Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland veel meer op ons land. Wat doen ze daar? Hoe zette ze daar innovaties in? Wat werkt en wat werkt niet? Misschien eens vaker wat dichter bij huis kijken?