Is regio-journalistiek ten dode opgeschreven?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Kees Kraaijeveld vraagt zich in Vrij Nederland af: “wat voor zin heeft het om met overheidsgeld een regionaal journalistiek aanbod in de lucht te houden waar niemand naar kijkt of luistert?”

Hij suggereert dat de sector zich massaal op de Haagse subsidiepotten wil gaan storten om zichzelf in leven te houden, een leven dat verworden is tot zinloos lijden, waar dus maar een eind aan moet komen. Volgens Kraaijeveld “sterft de regionale journalistiek juist (uit) vanwege de desinteresse voor wat er gebeurt in de buurt.”

Maar is dat wel zo? Is de ondergang aan gebrek aan belangstelling te wijten?

Van alle betaalde Nederlandse kranten (totale oplage ruim 3 miljoen) is de helft regionaal. Die regionale kranten hebben samen elke dag zo’n vier miljoen lezers. (Niemand?)

Hun websites bereiken miljoenen bezoekers, het gaat om aantallen van tussen de 100.000 en 300.000 mensen per maand (per titel). (Niemand?)

Het marktaandeel van regionale radio ligt tegen de 12%, de websites bereiken elke maand ruim twee miljoen mensen. Vooral buiten de Randstad is daar veel belangstelling voor. (Niemand?)

Het gemak waarmee miljoenen media-gebruikers – van buiten de Randstad – afgeserveerd worden is misschien niet  zo opmerkelijk voor een magazine dat z’n thuisbasis aan een Amsterdamse gracht heeft.

Maar met desinteresse in regionaal nieuws heeft het niks te maken. Alle traditionele media (landelijk en regionaal) hebben er last van dat nieuwe generaties een voorkeur hebben voor digitale media. Maar daar komt nog eens bij dat hun businessmodel kostbaarder is: verschillende edities maken, nauwelijks andere media waarvan nieuws ‘geleend’ kan worden, een relatief duur bezorgsysteem.

Een fatsoenlijke overheid zorgt ervoor dat basisvoorzieningen niet alleen voor welgestelden in grote steden beschikbaar zijn, maar voor iedereen. Met die subsidie valt het overigens wel mee: ondanks de bezorgdheid van de overheid is er fiks bezuinigd op de regionale omroep, wordt de lokale omroep stiefmoederlijk behandeld en is er geen cent extra subsidie naar regionale dagbladen gegaan.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.