Innovatie op de Nederlandse dagbladmarkt: Successen en mislukkingen

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Bakker, P. (17 februari 2012). Innovatie op de Nederlandse dagbladmarkt: Successen en mislukkingen. De Nieuwe Reporter.

Op de website van Het Parool worden allerlei abonnementen aangeboden – vast, proef, student, cadeau – maar één soort ontbreekt: het weekendabonnement. Een mailtje naar abonnementen@parool.nl wordt prompt beantwoord: “Wij bieden weekendabonnementen maar heel beperkt aan: alleen buiten Amsterdam en omstreken”. Dat is dom van Het Parool.

Het flexibele abonnement is namelijk een zeer succesvolle innovatie: zaterdag, vrijdag & zaterdag, zaterdag & zondag, of zelfs vrijdag, zaterdag & maandag – iets waarop De Telegraaf nu inzet. Over dat succes hieronder meer. Waarom Het Parool er niet aan wil, is trouwens een schoolvoorbeeld van hoe Nederlandse uitgevers met innovatie omgaan: de angst dat een vernieuwing het bestaande product bedreigt (kannibalisatie) is vaak groter dan het geloof in het nieuwe product zelf.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.