Uit circa zeventig inzendingen werden afgelopen week vier producties genomineerd voor de Infographics Jaarprijs 2012. Frédérik Ruys werd tweemaal genomineerd: Voor Nederland van Boven en een reconstructietekening van het Anne Frank Huis. Ruys is zelfstandig infographicmaker en motor achter het jaarlijkse Infographics Congres
De prijs wordt uitgereikt op 8 november as. in Nieuwspoort na de Najaarsvergadering van de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten). De prijs is een gezamenlijk initiatief BNO (Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers) en NVJ. De jury bestond dit jaar uit Lize Alink van de NVJ, voorzitter Eva Klose van ontwerbureau Koeweiden Postma, Remy Jon Ming van het Financieele Dagblad en ondergetekende, ook verantwoordelijk voor het juryrapport.
De volgende vier producties werden door de jury genomineerd:
Historische Reconstructie Anne Frank Huis
Ontwerpers: Chantal van Wessel en Frédérik Ruys
Opdrachtgever: Anne Frank Stichting
Zeventig jaar nadat het achterhuis van Prinsengracht 263 als onderduik door familie Frank in gebruik werd genomen, verscheen deze gedetailleerde historische reconstructietekening. Frédérik Ruys en Chantal van Wessel werkten er twee jaar aan, voordat de tekening kon worden afgedrukt in onder andere een jubileumkrant van de Anne Frank Stichting en Het Parool. Ook is er een poster van te koop in het Anne Frank Museum.
De jury waardeerde in de inzending niet zozeer de vernieuwing van het vak als wel de ambachtelijke kwaliteit en nauwkeurigheid. Bij nadere beschouwing blijkt hier toch sprake van innovatie. De gedrukte versies van de opengewerkte tekening zijn gemaakt op basis van een geheel in 3D opgebouwde computertekening. Alle kamers en ruimten kunnen daardoor in elk perspectief worden weergegeven, wat mogelijkheden biedt voor het uitlichten van aspecten van het verhaal van Anne Frank. Iets dat de statische tekening door zijn grote detaillering uit zichzelf niet doet.
Op zijn eigen site vertelt Ruys over het maken van de tekening
De Dam als vrijplaats
Ontwerper: Boudewijn van Diepen
Opdrachtgevers: Partizan Publik en Natinaal Comité 4 en 5 mei
Ter gelegenheid van Dodenherdenking en Bevrijdingsdag 2012 tekende Boudewijn van Diepen een plattegrond van het gebied rond de Amsterdamse Dam waarop te zien is hoe met 79 camera’s vrijwel alle bewegingen op het Damplein, het Damrak en het Beursplein gezien kunnen worden. Boudewijn maakte de tekening toen hij stage liep bij Partizan Publik. Die organisatie zegt over zichzelf dat zij sociale aandelen uitgeeft. De infographic gemaakt met medewerking van Bureau Onderzoek en Statistiek en het Nationaal Comité 4 en 5 mei en werd gepubliceerd door Het Parool. In al zijn eenvoud is de graphic een krachtige bijdrage aan de discussie over veiligheid en privacy, toegespitst op dè plek die symbool staat voor vrijheid.
Bovadi.nl, de site van Boudewijn van Diepen over zijn productie
Nederland van Boven
Ontwerper: Frédérik Ruys
Opdrachtgever VPRO
Het succesvolle BBC-format Britain from Above werd in 2012 door de VPRO naar Nederland van Boven vertaald. In tien afleveringen werd met helicopterbeelden, interviews en bewegende datavisualisaties verbeeld en verteld hoe we in ons land omgaan met het het water, de lucht, het land en de natuur. De ingezonden visualisaties van de reis van een meeuw in Noord Holland en een containerschip in de Rijnmond zijn slechts het topje van de ijsberg van deze crossmediale en interactieve productie. Vanwege hun relatief lage dichtheid aan harde informatie zijn deze visualisaties misschien niet eens de sterktse onderdelen van Nederland van Boven. Wat de bijbehorende website te bieden heeft verdient zeker ook vermelding.
De jury prijst de durf en avontuurlijkheid van de VPRO bij dit project, dat de weg wijst naar een vorm van televisie die meer is dan dramatisch bewegend beeld of pratende hoofden. Frédérik Ruys maakte van de animaties een audiovisuele belevenis.
De subsite van de VPRO, gewijd aan Nederland van Boven
Informatiepunt Rotterdam Centraal
Ontwerper: Paul Janse, 2D3D
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam en RandstadRail
In bewegwijzering is Nederland een gidsland. Maar ook wat betreft corporate identity lopen we niet achteraan. 2D3D combineerde deze twee gebieden door middel van informatieborden, handwijzers en gekleurde bouwhekken tot een consistent geheel. Opvallen doet het systeem waarschijnlijk goed in de visueel chaotische bouwput die het gebied rond Rotterdam Centraal is, subtiele esthetiek is hier ondergeschikt.
De jury was gecharmeerd van de oplossing om de informatieborden semi-dynamisch te maken met vogelvluchtperspectieven vanuit diverse zichthoeken en het aanbrengen van nieuwe folies als de situatie verandert. Ze vraagt zich af of dit met de huidige stand van de techniek niet nog beter zou kunnen met behulp van digitale schermen.
De Gemeente Rotterdam laat hier zien de informatiebehoefte van zijn burgers ernstig te nemen en verdient daar lof voor.
De projectbeschrijving op de site van 2D3D
Tot slot enkele opmerkingen over de prijs en de inzendingen in het algemeen:
De inzendingen voor de Infographics Jaarprijs 2012 waren talrijk en divers. Minder talrijk dan vorig jaar, dat wel. Naar de oorzaak daarvan kunnen we alleen raden. Wel is bekend dat enkele inzenders de deadline lieten verstrijken. Jammer! We hopen dat de bekendheid van de prijs nog toeneemt en de inzendingen daarmee ook. Want hoe groter de competitie, des te beter de winnaar.
Opvallend veel inzendingen waren slecht verzorgd. Een half ingevuld formulier, een onduidelijk A4-kopietje van een broadsheet-pagina of een tabloid-spread, geen of weinig verklaring van de herkomst, context noch toepassing van de visualisatie. En zoals met veel ontwerpwerk: het is pas goed als je weet voor wie en waarvoor. Zonder dergelijke toelichting zijn veel visuele informatieproducten moeilijk te beoordelen. Voor infographics geldt dat in verhevigde mate. Moeten we hopen dat dit komt doordat de makers in de drukke praktijk weinig tijd over hebben om hun werk serieus te verantwoorden of te promoten?
Het kan aan de werving voor de wedstrijd zelf liggen of aan de reglementen, maar onduidelijk is vaak of slechts één product wordt ingestuurd of een campagne of meervoudige productie, zoals in het geval van Nederland van Boven en de informatiepanelen rond Station Rotterdam Centraal. Werd de jury geacht één uiting te beoordelen of een serie? Is het visuele gedeelte alléén de inzending of de hele krantenpagina waarvan het dragende beeld een infographic is, die door een bijschrift wordt begeleid?
De selectie van de nominaties vond plaats zestien dagen voor de prijsuitreiking zelf. Mij lijkt dat nogal kort voor de genomineerden om van hun nominatie te genieten en die aan hun omgeving te communiceren.