Hope, hype of humbug; grenzen van media-innovatie

Burgers die een redactievergadering leiden, een regionale krant die televisieprogramma’s maakt en een robot die nieuwsberichten schrijft – het moet niet gekker worden. Zijn dit wanhoopspogingen van een journalistiek die compleet de weg kwijt is, of logische innovaties van een industrie die zichzelf opnieuw moet uitvinden? Dat was de vraag in de VAKWERK-workshop Hype, hope of humbug.

Na een introductie over innovatiestrategieën bij regionale media in de VS, onderzochten deelnemers zelf ‘extreme’ media-innovaties. Op zoek naar het antwoord op de vraag of we te maken hadden met een hoopvolle initiatief, een hype of flauwekul. De innovatieve journalistieke projecten die voorbij kwamen markeren op dit moment de grenzen van de media-innovatie.

Narratively is een lokale website die zich richt op het vertellen van de verhalen van ‘gewone’ New Yorkers. Elke dag verschijnt er één achtergrondverhaal of video. Bloggers en documentairemakers werken vrijwillig mee. De site draait nu nog volledig op crowdfunding, maar onderzoekt mogelijkheden om exclusieve bijeenkomsten of betaalde rondleidingen door de stad te organiseren.

Een ander voorbeeld was het Newsroom Café van The Register Citizen, waar inwoners mogen aanschuiven en meebeslissen bij de redactievergaderingen van de lokale krant. En het ging nog over de Star Ledger, een krant in Newark die televisie maakt. Televisie waarmee een Emmy is gewonnen.

Een vierde voorbeeld was Narrative Science, een softwarebedrijf dat nieuwsberichten kan laten schrijven door computerprogramma’s op basis van een beperkte set data. Deze ‘robotjournalistiek’ staat nog in de kinderschoenen, maar het bedrijf is al in staat om sportverslagen te verzorgen en korte financiële berichten te schrijven voor onder meer Forbes.

Zie ook De Nieuwe Reporter voor achtergrondverhalen bij de projecten.

Auteurs