Het wordt erg overzichtelijk bij de krantenuitgevers

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

NRC Handelsblad en nrc.next gaan naar het Belgische Mediahuis, dat bedrijf staat op het punt via hun Limburgse tak “Het Belang van Limburg” ook Dagblad De Limburger / Limburgs Dagblad te kopen. De Persgroep wacht nog steeds op toestemming om Wegener in te lijven.

Dat maakt de situatie op de Nederlandse krantenmarkt uiterst overzichtelijk. Als we alleen de ‘betaalde’ oplage rekenen (2,6 miljoen in het 2e kwartaal van 2014) gaat De Persgroep 51% van die oplage controleren. TMG is tweede – maar als NDC wordt overgenomen, en daar zijn nogal wat aanwijzingen voor – stijgt dat tot 31%. Mediahuis is nr. 3 met 13%.

Bijna twee derde van de Nederlandse krantenoplage is dan in Belgische handen. Dat lijkt veel, maar een paar jaar geleden was een even groot deel in Britse handen (Mecom was eigenaar van Wegener en Mediagroep Limburg; Apax had PCM).

 

marktaandelen betaalde oplage 2014 2q

We kunnen ook de verspreide oplage (3,4 miljoen) als uitgangspunt nemen. Metro wordt dan ook meegenomen (met een oplage die verhoogd is tot 510.000 om de huidige situatie na te bootsen) en Spits is buiten beschouwing gelaten. Het aandeel van TMG stijgt tot 36% en de marktaandelen van de andere uitgevers dalen.

In deze situatie hebben Persgroep en TMG samen 80% (bij overname NDC 86%), in de ‘betaalde’ situatie zijn die percentages 75 en 82.

marktaandelen verspreide oplage 2014 2q

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.