Het plezier van Infographics

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het Infographics Congres 2013 maakte een paar dingen duidelijk.

Infographics zijn fun

‘Infogasm’ noemt de Amerikaanse schrijver Reif Larsen het: de sensatie die je bevangt bij het zien van een infographic. Je ziet een mooie graphic en denkt: Wow! prachtig. Maar als je langer kijkt, neemt de teleurstelling toe. Waar gaat dit over? denk je. Je bestudeert het plaatje, en als het werkelijk wat te melden heeft, neemt je belangstelling weer langzaam toe. Met deze grap illustreert Larsen onbedoeld twee hoofdthema’s van het Infographic congres 2013: een infographic moet verbazen en informeren.

Infographics bieden nieuw soort informatie

Alberto Cairo, hoofdspreker van het Infographic congres 2013 vindt dat infographics tot denken moeten aanzetten. Dit plaatje uit de Guardian toont wel informatie, maar roept geen vragen op. Daar heb je niet veel aan. Een goede infographic voegt betekenis toe aan bestaande data. Om dat tot stand te brengen moeten infographic makers drie dingen kunnen: (1) omgaan met (statistische) informatie; (2) plaatjes functioneel maken voor specifieke doelgroepen (3) experimenteren met vormgeving. Niemand kan die drie dingen allemaal even goed. Daarom is infographics maken teamwerk. Ieder weet van alles een beetje en van één ding het meest.

Infographics vragen om denkwerk

Volgens Alberto Cairo komt het maken van infographics vooral neer op nadenken. Mooie plaatjes en software zijn bijzaak.

Infographics verleiden

De Amerikaanse schrijver Reif Larsen gebruikt een schilderij van Margritte – L’art de vivre – om te laten zien dat de werkelijkheid soms ontbreekt in realistische afbeeldingen. Zoals duidelijk wordt in het volgende plaatje.

En kunnen misleiden

De getekende instructies voor het omdoen van een zuurstofmasker laten het belangrijkste niet zien: de paniek de uitbreekt in geval van nood.

Beeld vraagt altijd om tekst

Nog een constante van het Infographics congres: plaatjes hebben tekst nodig. Deze tekening van Glen Baxter verrast door het onverwachte onderschrift: “Welcome my friends to another evening of Dutch poetry’

Zoek je eigen data

Fotograaf en Volkskrant columnist Hans Aarsman voelt zich vaak belazerd door cijfers en plaatjes. Hij zoekt nu zijn eigen data en maakt daar passende graphics bij. Bijvoorbeeld over de plaatsen waar het percentage vrouwen boven de 50% ligt.

Informatie

Auteurs