Het beste van J•lab: jaaroverzicht 2013

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Wat zijn de best bekeken berichten van J•lab in 2013? Welke ontwikkelingen en innovaties in de journalistiek vonden de lezers het belangrijkst?

In totaal verschenen er op J•lab 236 blogposts in 2013. Er zijn 75.000 visits geweest door 29.000 bezoekers. Gemiddeld blijven bezoekers 2:11 op de een pagina hangen. 40% van de bezoekers is “returning” visitor. Bezoekers bekijken 1.7 pagina per bezoek. Ruim twee derde van het bezoek doet dat via de laptop of desktop, de rest is tablet (10%) en mobiel (20%). Veel bezoekers komen via Twitter (net de 1000e volger gescoord); Facebook, Villamedia, Google (search), Nieuwe Reporter en Linkedin zorgen ook voor referals.

De tien meest aangeklikte verhalen:

  1. Hoe overleeft de krant het digitale tijdperk? van oud-Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes: “geen enkel massamedium is door een volgende generatie vervangen, behalve het telegram, maar het is toch oppassen geblazen. Je kunt jezelf als medium ook overbodig maken.” Een echte longread met ruim 1.800 views en een gemiddelde leestijd van 5:59.
  2. Mekka in de Hofstad – het curatiekunstje van NRC, ANP, nu.nl e.a. over hoe vrijwel alle media pijlsnel met de primeur van Trouw (twee maanden werk) aan de haal gingen. (1600 views, 3:11)
  3. Het dwaalspoor van “Iedereen Journalist”. In deze tv-serie van Henk Steenhuis wordt de suggestie gewekt dat internet de drijvende kracht is geweest bij de ondergang van regionale dagbladen “internet heeft de krant kapot gemaakt”. Klopt dat? (1150 views, 5:16)
  4. De opmars van de media-stagiair waarin student-onderzoeker Sanne Esser verslag doet van haar zoektocht naar werk in de journalistiek: veel stages, weinig betaalde banen. Het stuk leidde vooral tot een hevige discussie op Twitter. (1013 views, 3:12)
  5. De onmisbare corrector over fouten in kranten en over welke dagbladen nog een corrector in dienst hebben. Dat bleek nog mee te vallen, bij diverse titels worden er nog steeds (of opnieuw) teksten op spelling gecorrigeerd. (1000 views, 3:28)
  6. Dichtbij in sterfhuisconstructie, geschreven na het nieuws van het plotse en onvrijwillige vertrek van initiatiefnemer Bart Brouwers. Bronnen bij HDC bezworen me overigens dat er van een sterfhuis geen sprake zou zijn. Er verscheen op J•lab ook een reactie van één van de Dichtbij-medewerkers. (850 views, 5:28)
  7. De beste bloggers van de #SvJ. Uitslag van de SvJ-blog-awards, altiijd goed voor veel views (820, 3:44) omdat veel genomineerden en winnaars langskomen en het via Twitter en Facebook delen.
  8. Argos vliegt uit de bocht. Over de gehypte – en behoorlijk mislukte – uitzending over Joran van der Sloot, waarin gesuggereerd werd dat het laatste woord hiermee gesproken zou zijn: “de waarheid en niets dan de waarheid in de zaak Holloway”. (850 views, 5:45).
  9. Wie is er bang voor @JaapJansen – de kreupele Twitter-lijst van de #Volkskrant. Het lijstje van “invloedrijke” Twitteraars was vooral de tafelschikking van Pauw en Witteman. Hoe het lijst tot stand gekomen was, bleef duister. (800 views, 3:40)
  10. Hoe oud is de krantenlezer? Over de gemiddelde leeftijd van de lezers van gratis en betaalde kranten, opgesplitst per titel. (660 views, 3:07)  

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.