Help… ik wil uitgever worden

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

We willen geen uitgever, geen marketing en geen 40% marge voor de boekhandel. We willen er ook niks aan verdienen. Geen royalties en geen recensies, niet in een folder. Geen envelopes versturen met bewijs-, gebruikers- en beoordelingsexemplaren.

We willen boeken schrijven, plaatjes erbij, netjes opmaken en dan weggeven aan wie het maar wil. De pdf is gratis, voor een gedrukt exemplaar moet je de kostprijs betalen. Is dat zo moeilijk?

Ja… althans, het is niet eenvoudig.

Wij schrijven veel bij onze onderzoeksgroep. Soms wordt dat een echt boek (Canon van de Journalistiek, Handboek Nieuwe Media, Dat Nooit Meer), een artikel in een krant of tijdschrift of een blogpost. Maar soms wil je wat anders. De stukken over aggregatie zouden in een boekje kunnen. Collega Chris van der Heijden wil zijn verhaal over mediarevoluties graag publiceren, Gerard Smit zou zijn verhalen over onderzoeksjournalistiek kunnen bundelen, een verhaal van Ad van Liempt, Pieter Broertjes, Gerard Smit en Piet Bakker over onderhandelingsjournalistiek begint zo te groeien dat het niet meer in één artikel past.

Mijn droom is een eenvoudige website. Mijn één klik kan je de pdf downloaden (maar het liefst ook een e-pub versie en iets dat je goed op de iPad kan lezen). Als je een boek met kaft wilt, kan je die bestellen tegen kostprijs. Ik wil zelf geen boekjes verzenden en niet via vijf verschillende diensten al die versies maken. Eenvoud – niet alleen voor de gebruiker maar ook voor ons.

We hebben al een boekje bij Lulu laten maken van een verhaal dat op een conferentie is gepresenteerd en waarvan eerder bij de Nieuwe Reporter een korte versie is verschenen. De drukkosten (€7 voor 34 pagina’s) vielen mee maar de verzendkosten zijn relatief hoog, vooral bij één exemplaar. We gaan ook kijken bij Blurb en wat andere diensten, maar niemand biedt het volledige pakket aan.

In plaats van zelf het wiel uit te vinden, gooien we het dan ook liever in de groep: hoe pakken we dit aan?

Piet Bakker / Karen Bosch

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.