innovative journalism, digitale journalistiek, tools, svj, journalism lab, Google, Google Newslab

Google Newslab: journalisten hebben meer nodig

Om eerst maar even een open deur in te trappen: Google Newslab gaat vooral over Google. Het uiterst sympathieke Google, met als missie alle informatie ter wereld te ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken, wil journalisten helpen. Met Google Newslab stroomlijnt de tech-gigant zijn applicaties, projecten en experimenten die relevant zijn voor de journalistiek.

Google Newslab lijkt allesomvattend te zijn voor journalisten. Op de eerste pagina van de website is De Journalistiek verdeeld in vier fases: onderzoek, verslaggeving, distributie, en optimalisering. Achter deze vier schuilt een wereld aan tuturials van Google applicaties. Hoe gebruik je Google Maps? Advanced Search? YouTube? Analytics? Elke tutorial ziet er hetzelfde uit: links de uitleg, met rechts een animatie van de handeling. Hierdoor zie je snel waar je moet zijn op de pagina. Dit maakt deze tutorials toegankelijk voor iedereen, ook als je niet zo tech-savvy bent. Handig extraatje: bij elke tutorial is aangegeven hoe lang de les ongeveer duurt.

innovative journalism, digitale journalistiek, tools, svj, journalism lab, Google, Google Newslab

De tutorials zijn handig, maar de inhoud bevat ook een gigantische black box: Google veronderstelt dat de gebruiker wel bekend is met de technische mogelijkheden en toepassingen van het cms van de eigen website – zoals het gebruiken van een embed-code. Natuurlijk kan Google geen rekening houden met alle mogelijke cms’en die journalisten gebruiken. Dat is ook helemaal niet erg, maar de manier waarop Newslab zich presenteert is wel misleidend – het lijkt allesomvattend en simpel, maar om goed gebruik te maken van de tools heb je nog veel meer kennis nodig. innovative journalism, digitale journalistiek, tools, svj, journalism lab, Google, Google Newslab

Het ligt natuurlijk voor de hand dat Google Newslab zich richt op Google. Hierdoor zitten er hier en daar gaten in het aanbod. Met name op het gebied van distributie is Google Newslab erg beperkt en zeker geen uitputtende bron voor journalisten. Ook missen een aantal handige tools voor journalisten, die wel van Google zijn. Zo is er geen Google Trends tutorial, terwijl Newslab dit wel als belangrijkste data-bron presenteert, en is er geen SEO uitleg terwijl dit een van de belangrijkste aspecten is van schrijven voor het web.

De tools zijn duidelijk nog niet compleet, maar Newslab is meer dan alleen de tools. Newslab werkt ook samen met verschillende partijen om nieuwe ontwikkelingen te onderzoeken. Zo is er een project van WITNESS Media Lab dat onderzoekt hoe social-media-ooggetuigenverslagen geverifieerd kunnen worden, heeft Google enkele beurzen voor beginnende journalisten en financiert Google wetenschappelijk onderzoek naar technisch innovaties binnen de journalistiek. Google Newslab is zeker een positieve ontwikkeling voor journalisten, maar verwacht geen totaal oplossing.