Soms stuit je bij toeval wel ’s op een kleinood. Dat gebeurde me onlangs. Opeens, zonder dat ik er erg in had, had ik het voor me: een volledig boek over nieuwe uitdagingen in de journalistiek. En niet zo maar een boek, geen boekje, geen aanstellerij maar een heel boek met serieuze verhalen, een brede opzet, goede literatuurvermeldingen en goed bedachte, goed geschreven artikelen. En dat alles nog gratis ook, hupsakee, in een keer te downloaden.
Maker, uitgever en bekostiger van dit boek is het recent (2009) aan de Universiteit van Bournemouth opgerichte Centre for Journalism and Communication Research. Zo te zien is dit hun eerste grotere publicatie maar als die kenmerkend is voor wat volgt, mogen we vandaar veel verwachten.
Journalism. New challenges, uitgegeven door de voormalige BBC-journaliste Karen Fowler-Watt en door de directeur van het studiecentrum Stuart Allan, is temeer zo’n goed boek omdat het zich niet beperkt tot de ondertussen bekende problemen ten gevolge van digitalisering maar ook tal van veelal onbegane paden inslaat terwijl de oude paden niet vermeden worden. Zo staat er een hoofdstuk over radio-interviews in – A changing art wordt deze genoemd – terwijl ook allerlei andere aspecten van de klassieke journalistiek aan bod komen: het veranderende nieuws, de krant, de fotojournalistiek en ga zo maar door.
Onvermijdelijk overigens is dat change in al die artikelen, zoals in heel het boek, het buzzwoord is. Het komt in de een of andere variant maar liefst 205 keer voor, vaker dan digital (148 keer) en crisis (65).
Maar verrassend is deze verzameling essays toch vooral omdat allerlei versmade terreinen betrokken worden en wel alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: sportjournalistiek, beroemderikenjournalistiek, tabloids. Met essays over vaker genoemde onderwerpen als storytelling, bloggen en datajournalistiek geeft dit boek een overzicht van de huidige stand van zaken zoals ik nog niet eerder ben tegengekomen. Een aanrader, voor professionals, onderzoekers en docenten.