Facebook: Binden en branden met de author tag

Al eens van de Facebook author tag gehoord? Nee? Dan ben je niet de enige. Afgelopen juni introduceerde Facebook deze nieuwe tool. Als je normaal gesproken een artikel vanaf je blog of website doorplaatst zie je de auteursnaam staan. Met de author tag is deze naam ook klikbaar en wordt de lezer naar de Facebookpagina van de auteur geleid. Met deze functie kan je als journalist makkelijker je publiek naar je eigen Facebookpagina trekken en aan je binden. In de  screenshots van een artikel van de Britse journaliste Siobhan Harmer zie je hoe dit er uit ziet.

Wanneer je op de auteursnaam klikt wordt je doorgeleid naar de Facebookpagina of  het Facebookprofiel van de auteur. Hier kan je de journalist een vriendschapsverzoek sturen, of gaan volgen.

 

Screenshot 2015-09-18 11.19.35

 

Wanneer je dan weer terugkeert naar je news feed, verschijnt er een follow button onder het artikel.

Facebook bericht

Deze nieuwe functie van Facebook lijkt nog niet echt te zijn opgemerkt door Nederlandse journalisten. Drie maanden na de introductie maakte ik dit weekend een ‘hele kleine’ rondgang onder een aantal journalisten en nieuwsmedia, struinde Facebook en het net af. Zonder resultaat. En dat terwijl het behoorlijk interessant kan zijn voor met name freelance journalisten die hiermee meer naamsbekendheid en credits voor hun werk kunnen krijgen en een eigen publiek kunnen opbouwen.

Een aantal bloggers  van Frankwatching.com maken al wel gebruik van van de author tag. Logisch voor een platform als Frankwatching waar verschillende auteurs op bloggen.

Frankwatching bericht

 

Mocht ik het mis hebben dat de author tag nog nauwelijks door Nederlandse journalisten/nieuwsmedia gebruikt wordt dan hoor ik het graag in een reactie!

 

Wil je weten hoe je zelf gebruik kan maken van de author tag? Kijk dan hier.

 

 

Auteurs

7 comments

  • Nouja, bij TPO gebruiken we het wel. Voor diegenen die hun Facebookprofiel hebben ingevuld.

    Voor WordPress gebruikers: de optie wordt standaard ingevuld wanneer je de SEO plugin van Yoast gebruikt. (Dus je hebt het zeer waarschijnlijk niet eens actief aangezet, maar hebt het toch al.)

    Of het per se handig is: zoals je zegt kom je dan bij het auteursprofiel uit, en dan gaat het dus om ‘vrienden worden’. Dat moet je maar net willen.

  • Dank je wel voor de aanvulling, Gyurka!
    Inderdaad, op extra vrienden zit misschien niet iedereen te wachten, daarom is de ‘follow’ – knop een betere uitkomst in dit geval.

    Met niet werken bedoel je technisch niet?

    • Tsja, wat is ‘technisch niet’. Ik bedoel: dat de juiste tag is meegegeven en Facebook deze toch niet oppakt. (Ook niet na even door de debugger halen.) Waar dat dan aan ligt…

  • Ok, duidelijk!