Facebook: Binden en branden met de author tag

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Al eens van de Facebook author tag gehoord? Nee? Dan ben je niet de enige. Afgelopen juni introduceerde Facebook deze nieuwe tool. Als je normaal gesproken een artikel vanaf je blog of website doorplaatst zie je de auteursnaam staan. Met de author tag is deze naam ook klikbaar en wordt de lezer naar de Facebookpagina van de auteur geleid. Met deze functie kan je als journalist makkelijker je publiek naar je eigen Facebookpagina trekken en aan je binden. In de  screenshots van een artikel van de Britse journaliste Siobhan Harmer zie je hoe dit er uit ziet.

Wanneer je op de auteursnaam klikt wordt je doorgeleid naar de Facebookpagina of  het Facebookprofiel van de auteur. Hier kan je de journalist een vriendschapsverzoek sturen, of gaan volgen.

 

Screenshot 2015-09-18 11.19.35

 

Wanneer je dan weer terugkeert naar je news feed, verschijnt er een follow button onder het artikel.

Facebook bericht

Deze nieuwe functie van Facebook lijkt nog niet echt te zijn opgemerkt door Nederlandse journalisten. Drie maanden na de introductie maakte ik dit weekend een ‘hele kleine’ rondgang onder een aantal journalisten en nieuwsmedia, struinde Facebook en het net af. Zonder resultaat. En dat terwijl het behoorlijk interessant kan zijn voor met name freelance journalisten die hiermee meer naamsbekendheid en credits voor hun werk kunnen krijgen en een eigen publiek kunnen opbouwen.

Een aantal bloggers  van Frankwatching.com maken al wel gebruik van van de author tag. Logisch voor een platform als Frankwatching waar verschillende auteurs op bloggen.

Frankwatching bericht

 

Mocht ik het mis hebben dat de author tag nog nauwelijks door Nederlandse journalisten/nieuwsmedia gebruikt wordt dan hoor ik het graag in een reactie!

 

Wil je weten hoe je zelf gebruik kan maken van de author tag? Kijk dan here.

 

 

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.