Al eens van de Facebook author tag gehoord? Nee? Dan ben je niet de enige. Afgelopen juni introduceerde Facebook deze nieuwe tool. Als je normaal gesproken een artikel vanaf je blog of website doorplaatst zie je de auteursnaam staan. Met de author tag is deze naam ook klikbaar en wordt de lezer naar de Facebookpagina van de auteur geleid. Met deze functie kan je als journalist makkelijker je publiek naar je eigen Facebookpagina trekken en aan je binden. In de screenshots van een artikel van de Britse journaliste Siobhan Harmer zie je hoe dit er uit ziet.
Wanneer je op de auteursnaam klikt wordt je doorgeleid naar de Facebookpagina of het Facebookprofiel van de auteur. Hier kan je de journalist een vriendschapsverzoek sturen, of gaan volgen.
Wanneer je dan weer terugkeert naar je news feed, verschijnt er een follow button onder het artikel.
Deze nieuwe functie van Facebook lijkt nog niet echt te zijn opgemerkt door Nederlandse journalisten. Drie maanden na de introductie maakte ik dit weekend een ‘hele kleine’ rondgang onder een aantal journalisten en nieuwsmedia, struinde Facebook en het net af. Zonder resultaat. En dat terwijl het behoorlijk interessant kan zijn voor met name freelance journalisten die hiermee meer naamsbekendheid en credits voor hun werk kunnen krijgen en een eigen publiek kunnen opbouwen.
Een aantal bloggers van Frankwatching.com maken al wel gebruik van van de author tag. Logisch voor een platform als Frankwatching waar verschillende auteurs op bloggen.
Mocht ik het mis hebben dat de author tag nog nauwelijks door Nederlandse journalisten/nieuwsmedia gebruikt wordt dan hoor ik het graag in een reactie!
Wil je weten hoe je zelf gebruik kan maken van de author tag? Kijk dan here.