Het hyperlocal businessmodel (50 jaar SvJ #4)
Crisis in de journalistiek, vooral de lokale informatievoorziening zou ernstig bedreigd worden. Regionale dagbladen kampen met abonneeverlies, lokale omroepen moeten het met zeer bescheiden middelen doen en regionale omroepen worden geconfronteerd met bezuinigingen. Maar er zijn hyperlocals! Is dat een toekomstbestendig en journalistiek volwassen model? Elke hyperlocal lijkt z’n eigen wiel uit te vinden. In het onderzoek […]
Het digitale evangelie van professor Bart
Print kwam maar heel even langs tijdens de openbare les van Bart Brouwers in Groningen waar hij hoogleraar journalistiek werd. Zijn vader was hoofdredacteur van een krant (het Eindhovens Dagblad) en hij was zelf hoofdredacteur bij Dagblad De Limburger en Spits. Maar daarna was het digitaal first. Dichtbij, development bij TMG, E52 in Eindhoven, en nu […]
Contact gezocht!
Gemeente Stichtse Vecht wil in contact komen met haar jonge bewoners. Na drie mislukte pogingen om via een website jongeren te binden heeft College van Burgemeester en Wethouders Stichtse Vecht besloten het over een andere boeg te gooien. Jongeren bereiken moet via jongeren, is nu hun devies. Studenten van de faculteit Communicatie en Journalistiek, […]
Hyperlokaal verbindt Den Haag
Hyperlokaal nieuws weergeven. Voor Den Haag geen nieuwtje. Op 4 april 2008 opent wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA) de ‘digitale muurkrant’ in Den Haag. Nu, 8 jaar later, zijn er ongeveer 80 deelnemers bezig met het vullen van 360 schermen verdeeld over de stadsdelen van gemeente Den Haag. Nieuwtjes uit de wijk. Informatie over ‘de straat […]
Studenten SvJ werken in nieuw eerste jaar voor eigen hyperlocal
Onlangs opende het academisch jaar en ook op de SvJ in Utrecht ging een nieuw studiejaar van start. Dit studiejaar begon daar met een compleet nieuw curriculum. Studenten gaan in het eerste jaar voortaan gelijk aan de slag. Ze leren in een professionele setting werken voor een hyperlokale website. De SvJ wilde een nieuw curriculum […]
Kunnen we de belofte van lokale journalistiek waar maken?
Het Rapport van Brinkman. Toen ik in 2009 begon aan de MA Journalistiek en Nieuwe Media werd dit rapport onze bijbel. Met 30 studenten deden wij op hyperlokaal-niveau verslag van Leiden en omgeving. Met succes rondde ik de opleiding een jaar later af, en kon meteen aan de slag. Toen nog HDC Media (nu HMC […]
Marco van Kerkhoven promoveert op innovatie in regionaal nieuws
Is het mogelijk voor regionale en lokale media om de democratische idealen van de journalistiek na te streven en om ook nog eens zichzelf bedruipende, stabiele mediabedrijven te zijn? Marco van Kerkhoven verdedigt op 23 juni 2016 zijn proefschrift Lost in Transition. Media Innovation in the Netherlands, waarin hij uitzoekt hoe lokale nieuws ecosystemen (een […]
Waarom de camjo zo belangrijk is voor regionale omroepen
Volgens Stichting ROOS moesten regionale omroepen in 2006 al investeren in camerajournalisten (camjo’s). Toch bleek er destijds weinig animo voor deze nieuwe vorm van journalistiek. “In je eentje kan je geen burgemeester interviewen” en “de kwaliteit is vaak bagger” zijn uitspraken die een paar jaar geleden op De Nieuwe Reporter voorbij kwamen. Toch kan camerajournalistiek misschien wel […]
Een nieuwe zomerjas voor De Limburger
Deze week werd de grootste regionale krant van Nederland – De Limburger/Limburgs Dagblad – vernieuwd. Alhoewel zo’n vernieuwing in de praktijk vooral neerkomt op een andere vormgeving voor de krant en site, gebeurt er het nodige op het gebied van media-innovatie in Limburg. Zo werken de krant en de regionale omroep samen op het digitale […]
Lokale omroep op een omslagpunt
Financiering blijft een punt van zorg bij de lokale omroepen. OLON, de koepelorganisatie van lokale omroepen, en de Vereniging Nederlandse Gemeenten vinden dat streekomroepen logischer keuze zijn. Maar of de sector zo’n grote reorganisatie aankan is de vraag. Artikel van Piet Bakker en Kimberley Luske Lees hier het hele artikel.