Contact gezocht!

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

 

Gemeente Stichtse Vecht wil in contact komen met haar jonge bewoners.

Na drie mislukte pogingen om via een website jongeren te binden heeft College van Burgemeester en Wethouders Stichtse Vecht besloten het over een andere boeg te gooien.

Jongeren bereiken moet via jongeren, is nu hun devies.

Studenten van de faculteit Communicatie en Journalistiek, Hogeschool Utrecht, waren 21 september jongstleden uitgenodigd om met burgemeester Marc Witteman (PvdA) in gesprek te gaan. Dat de gemeente het vraagstuk ‘communiceren met jongeren’ serieus neemt blijkt wel als ook de portefeuillehouder jongerenbeleid, wethouder Linda van Dort (GroenLinks), aanschuift. Kernvraag is: waarom wil je dat, contact met de jongeren?

Marc Witteman is daarin duidelijk als een van de studenten deze vraag stelt tijdens de informele bijeenkomst in de trouwzaal van de16e eeuwse buitenplaats Goudestein te Maarssen. Waar ooit de handelslieden uit Amsterdam woonachtig waren is nu het gemeentehuis van Stichtse Vecht gehuisvest.

‘Als burgemeester is het mijn taak om met elke bewoner van Stichtse Vecht in contact te staan’, aldus Witteman. De wethouder vult aan dat het idee om jongeren te informeren vanuit de gemeente via een website niet blijkt te lukken. We denken met een groep van vijftig-jarigen hoe je met jongeren moet communiceren. En die benadering blijkt, niet echt verrassend, niet te werken, aldus van Dort.

Samen met jongeren vanuit het jeugdpunt Second Base in Maarssenbroek is met steun van achtduizend euro subsidie per jaar gewerkt aan de website ‘jong aan de Vecht’. De bezoekersaantallen waren echter zo laag dat voortzetting van dit kanaal weinig zinnig leek.  Wethouder van Dort, zelf afgestudeerd Journalistiek, vertelt de groep dat zij tijdens haar studietijd ging demonstreren op het Malieveld als haar iets niet zinde. Nu lijkt het wel of je de jongeren niet meer hoort, aldus van Dort.

Het vraagstuk in Stichtse Vecht staat niet op zich zelf. Veel organisaties zoeken naar de ‘sleutel’ om contact te krijgen met jongeren. De doelgroep 12 tot 24 jaar is uiterst communicatief maar wel op individuele basis. Het aanspreken van een gehele groep is daarmee een lastig probleem. De 19 jarige informaticastudenten Liam Tjoa en Tim van der Wiel hebben die sleutel min of meer wel. Via snapchat! Vanuit hun bedrijf ‘gospooky’ adviseren zij ondere andere de NOS in het bereiken van jongeren.

Het gaat er vooral om, zegt Liam, dat je geen content gaat controleren. Daarmee stuur je aan op mislukking. Jongeren zullen een kanaal dat hun zegt wat of ze ‘moeten’ niet meer volgen. Daarvoor is het aanbod te groot. De kracht van snapchat is dat er geen controle is op de content en dat deze hooguit 24uur houdbaar is. Vlug, gedurfd en grappig. Dat spreekt aan. Staand geschoten want ‘landscape is bullshit’, vult Liam lachend aan.

Burgemeester Witteman benoemt nog een reden om in contact te komen met de jongeren binnen zijn gemeente. ‘De verkiezingen komen er aan. Straks in 2018 stemt ieder weer voor de samenstelling van de gemeenteraad. Daarin zie ik nooit jongeren actief betrokken. Laat staan dat ik ze in de Raadzaal tegenkom’.

Het probleem daarmee, geeft Witteman aan, is dat er beslissingen worden genomen die invloed hebben op wellicht vijftig jaar na de beslissing. Dan bepaal je dus als senioren in wat voor leefomgeving de jongeren van nu straks wonen.

De groep studenten Journalistiek en Digitale Media geven aan dat de aanwezige burgemeester en wethouder niet moet verwachten dat zij een kanaal op gaan zetten wat als doorgeefluik van gemeente naar jongeren gaat fungeren. ‘We willen een facebookpagina gaan inrichten waar items over seks, drugs maar ook leefomgeving en actueel nieuws vermeld staat. Gemaakt door de lokale jongeren voor de lokale jongeren. Een paar studenten oppert het idee om via een game interactie met de jongeren te krijgen. Een community van gamers binnen Stichtse Vecht.

Marc Witteman, inmiddels zelf eigenaar van een snapchat account, wacht vol spanning af waarmee de studenten over vijf weken komen. ‘Het bier staat koud, en ik accepteer geen uitspraak dat het in contact komen met jongeren niet lukt’, aldus de burgemeester van Stichtse Vecht.

 

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.