Imagine…no more ads

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Even dacht ik dat ik niets nieuws had opgestoken tijdens een ‘hoofdredactioneel’ debat in de Rode Hoed gisteravond, maar toen zag ik dit in mijn aantekeningen;

Ernst-Jan Pfauth zei tegen Peter Vandermeersch: “Je moet radicaler worden; neem afscheid van de adverteerders. Wanneer doet NRC dat?”

Peter Vandermeersch vond het best de overweging waard, zo leek het… “Maar ik heb de discussie met de uitgever verloren.” Hij doelde op native advertising en NRC Q-Deloitte-content die lezers kennelijk niet enorm waardeerden.

NRC Handelsblad op papier advertentievrij, stel je voor… Wat een droom, maar waarom ook niet? Ik heb ooit begrepen dat naast inkomsten uit vacatures, rouw- en geboorteadvertenties en dergelijke, nog maar 5 procent van de omzet bij NRC komt van commerciële adverteerders (correct me if I am wrong!)… Met Blendle is zo’n soort gat in de omzet op de lange termijn wellicht te dichten. Exit adverteerder dus – als er iets goed zou zijn voor de oplage, dan dat wel, zou ik verwachten.

Na het debat bij de borrel vroeg ik dus aan Sjuul Paradijs: hoe zou De Telegraaf eruit zien als er geen adverteerders meer waren, alleen lezers? Ik kreeg helaas geen duidelijk antwoord.

Dus bij deze de oproep: kan Sjuul (of een andere insider) mij antwoord geven op deze vraag? Het antwoord mag ook off the record voor de wetenschap. Zou de papieren krant een ander (ook voor de minder hoogopgeleide lezer met laag inkomen aantrekkelijker) product worden of helemaal niet?

Misschien ook niet. Dat zou nog interessanter zijn.

 

MEER OVER

About Journalismlab

Research group Journalism in Digital Transition of the University of Applied Sciences Utrecht

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Read more

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.